Alles wat te maken heeft met de financiële kant van de videogames industrie. Verkoopscijfers, kwartaalverslagen, ...

Nintendo breekt winstrecord in jaar met bijna 29 miljoen verscheepte consoles: FY2020-21 resultaten

Door JackAvery op donderdag 6 mei 2021 13:09 - Reacties (2)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Nintendo, Views: 5.060

Ik blijf het maar herhalen, maar de corona pandemie heeft de gamesindustrie een dikke zet in de rug gegeven. Dit merken we nu ook in de jaarresultaten van Nintendo, dat zijn beste omzet haalt sinds 2009 en de hoogste operationele winst ooit voor een consolebouwer tijdens een fiscaal jaar.

Voor wie ook het Tweakers forum leest: deze tweakblog is een crosspost van wat ik daar in het Nintendo Switch topic heb gezet. Hopelijk maken jullie van deze plek gebruik om eventuele vragen te stellen of commentaar te geven :)

Om te beginnen stip ik enkele highlights aan.

Fiscale jaar:
  • Omzet van 14.2 miljard euro (+34.4%), operationele winst van 5.49 miljard euro (+88.4%).
  • Er zijn 28.83 miljoen switch consoles verscheept: 20.32 miljoen van het hybride model, 8.51 miljoen lites. Een stijging van 37% tegenover het fiscale jaar 2019/20.
  • Meer dan 230 miljoen games verkocht dit jaar, tegenover 168 miljoen vorig jaar. 42.8% was digitaal
  • 36 titels hebben meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht dit fiscale jaar, waarvan 22 gepubliceerd door Nintendo.
  • Nintendo breekt een record: de hoogste operationele winst ooit door een console bouwer tijdens één fiscaal jaar.
Q4 (januari-maart 2021):
  • Omzet van 2.87 miljard euro (+24.37% t.o.v. Q4 vorig jaar), operationele winst van 0.97 miljard euro (+33.65%)
  • 4.73 miljoen consoles dit kwartaal
  • 54.78 miljoen games op Switch verkocht (vs 45.61m in Q4 2019/20). 49.6 % van de sales was digitaal.


Lees verder »

April update - salesnieuws van individuele games: Monster Hunter, Cyberpunk, Hyrule Warriors en meer

Door JackAvery op maandag 3 mei 2021 12:44 - Reageren is niet meer mogelijk
Categorie: Financiëel/Sales, Views: 3.455

Niet elke post in deze ‘blog’ hoeft in diep detail te gaan, dus het leek me leuk om even het ‘sales’ nieuws van de afgelopen maand op een rijtje te zetten:

Koei Tecmo
Naar aanleiding van hun jaarresultaten deelde Koei Tecmo best wat cijfers. Om te beginnen heeft Persona 5 Strikers de mijlpaal van 1.3 miljoen sales wereldwijd op PC, Switch en PS4 bereikt. De westerse release van Strikers was 23 februari 2021, een jaar nadat het spel in de Japanse schappen belandde, en heeft de game geen windeieren gelegd: in de meest recente Aziatische cijfers voor P5S gaf Atlus aan dat het spel in juli 2020 480.000 exemplaren had verkocht.

Persona 5 Strikers was echter niet de enige ‘Warriors’ titel die aandacht kreeg in april: Koei Tecmo kondigde ook aan dat Hyrule Warriors: Age of Calamity met 3.7 miljoen exemplaren de best verkochte Warriors/Musou game ooit is. Hiermee stoot de game Dynasty Warriors 4 van de troon en levert de samenwerking met Nintendo één van de beste sales resultaten uit de geschiedenis van Koei Tecmo op.



Verder liet Koei Tecmo ook weten dat er nu al 360.000 units van Atelier Ryza 2 verscheept zijn – een zeer sterk resultaat voor de serie – en dat er van Nioh sinds de launch in 2017 nu 2 miljoen exemplaren verkocht werden. De twee Ryza games hebben cumulatief meer dan 1 miljoen units bereikt, de Nioh serie zit wereldwijd nu aan 5 miljoen copies.

Lees verder »

Financiële resultaten: PlayStation sluit fiscale jaar af met recordomzet

Door JackAvery op woensdag 28 april 2021 22:33 - Reageren is niet meer mogelijk
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Sony, Views: 2.568

Het kan niet genoeg gezegd worden dat 2020 wereldwijd een historisch jaar was. Voor sommige sectoren is de Covid-19 pandemie deels een zegen geweest – dit zien we reeds enkele kwartalen aan de resultaten die ook de bedrijven in de gamesindustrie ons voorschotelen. Sony’s Game & Network Services divisie, beter bekend als PlayStation, toont met hun nieuwe cijfers voor het afgelopen boekjaar dat de ‘Covid consumptie’ nog lang niet afgesloten is.

Lees verder »

Update: PS5 en Series X|S hardware sales drie-vier maanden na launch.

Door JackAvery op zondag 14 maart 2021 13:00 - Reageren is niet meer mogelijk
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Microsoft, Sony, Views: 4.354

In mijn twee vorige artikels uit december over de lancering van de PlayStation 5 en de Xbox Series X|S waren drie punten erg duidelijk: (1) beide next-gen consoles hebben een succesvolle lancering achter de rug; (2) de verkoopcijfers werden voornamelijk beperkt door productielimieten van de consolebouwers; (3) en de beschikbaarheid van de consoles voor de gewone consument stond zwaar onder druk door de grijze markt gecreëerd door een buitengewoon hoge vraag en scalpers die hiervan misbruik maakten. Ondertussen zijn er ongeveer vier maanden sinds de next-gen hardware op de markt kwam. Hoog tijd voor een update.

Laten we beginnen met een globaal beeld te schetsen: volgens Sony’s meest recente kwartaalcijfers heeft het bedrijf tussen de lancering en 31 december 2020 4.5 miljoen PS5’s verscheept – ruwweg hetzelfde aantal units als men in 2013 van de PS4 in de winkelrekken kreeg. Sony verwacht dit kwartaal nog eens 3 miljoen consoles wereldwijd te verschepen. Volgens schattingen van marktonderzoeksfirma Ampere Analysis zouden 4.2 miljoen consoles effectief aan consumenten verkocht zijn tijdens die periode (sell-through data).

Microsoft heeft geen officiële cijfers meegedeeld, maar tijdens hun bespreking van de financiële resultaten van vorig kwartaal lieten ze wel vallen dat de hardware omzet met 86% gestegen was ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Analist Daniel Ahmad schat dat in de periode tot 31 december 2020 Microsoft ongeveer 3.5 miljoen consoles verscheepte, terwijl de sell-through schattingen van Ampere Analysis de verkopen van Series X|S afronden tot ongeveer 2.8 miljoen units. Dit is 100.000 consoles minder dan de Xbox One tijdens dezelfde periode na launch – een verschil dat voornamelijk te wijten is aan de productiebeperkingen van de next-gen consoles.

Op landelijk vlak geldt dezelfde waarschuwing als tijdens mijn vorige artikels: er zijn relatief weinig landen waar men gedetailleerde verkoopcijfers van publiceert. We roeien dus met de riemen die we hebben, en starten met de weekcijfers van de Spaanse en Japanse markt. Hierna zal ik nog kort commentaar geven op de Amerikaanse, Engelse en Franse markt, waar op zijn minst gedeeltelijke data en/of schattingen voor beschikbaar zijn.

Spanje

Als het enige Europese land waarvan we wekelijkse cijfers hebben, toont Spanje vrij mooi de momenten waarop er meer of minder voorraad beschikbaar is. De Spaanse games markt speelt mee in de ‘subtop’ van Europa na voornamelijk de UK, Duitsland en Frankrijk. Opvallend is hoe vanaf midden januari er terug meer PlayStation 5 voorraad beschikbaar komt.



Gezien dat in Spanje voornamelijk Sony en Nintendo producten verkocht worden, doet Microsoft het momenteel nog vrij goed. Series X is net zoals de PS5 bijna altijd uitverkocht.

Japan

In Japan zien we ongeveer hetzelfde fenomeen bij Sony als in Europa, met een vrij zwakke bevoorrading tot midden januari. Vooral in februari merken we een stijging van de wekelijkse leveringen - hopelijk blijft dit aanhouden.




Hoewel de PlayStation 5 nog steeds langzamer uit de startblokken komt dan vorige Sony consoles, lijkt de console op de goede weg. Als Sony de Japanse bevoorrading kan blijven aanhouden dan ziet het er naar uit dat de de console tegen het einde van 2021 niet veel minder zal verkopen dan de PS4.



Ondanks de verbeterende hardwarecijfers blijven de aantallen verkochte software in het land - dat nog steeds bovengemiddeld veel fysieke games koopt - wel onrustwekkend laag. Microsoft slaagt er helaas voorlopig nog steeds niet in om voet aan wal te krijgen in Japan. Tijdens de meeste weken worden slechts enkele honderden consoles verkocht.

Uit zowel de Spaanse als de Japanse data blijkt tenslotte ook dat er zeer weinig Digitale edities van de PS5 worden geleverd: slechts 10 à 15%. Vermoedelijk toont dit vrij goed dat Sony tijdens de productie focust op disc-modellen. Bij Microsoft is tussen de 21 en 33% van de verkochte consoles een Series S model. Hoewel Series S in sommige landen ondertussen relatief makkelijk verkrijgbaar is, is het nog te vroeg om te zeggen of dit ongeveer de verhouding zal worden tussen het Xbox premium en goedkope model - tenslotte neigen kopers tijdens het lanceerjaar van een console nog steeds meer naar het deel van het publiek dat bereid is om veel geld neer te leggen voor het beste model.





USA, Engeland, Frankrijk

In de Verenigde Staten is de markt nog steeds duidelijk op een plek waarbij de resultaten van de next-gen consoles meer het aanbod dan de effectieve vraag reflecteren. Helaas is er momenteel zeer weinig informatie over de hardware sales in de States. Wel duidelijk is dat het land tot en met januari het gros van de PS5 leveringen lijkt te krijgen. Heel ruwe schattingen plaatsen het aantal verkochte PlayStation 5 units in januari tussen de 230 en 350.000 consoles, en Series X|S op iets meer dan 200.000 units.. Er is even weinig bekend over hoe Microsoft het dus eigenlijk in de thuismarkt doet, maar wel duidelijk is dat beide consoles ook in februari nog steeds al hun voorraad uitverkopen - iets wat ook NPD analist Mat Piscatella beaamt. Hij verwacht dat dit nog maanden hetzelfde zal blijven.

Onze buren in het Verenigd Koninkrijk kochten in de periode tot eind 2020 meer dan 450.000 PS5 en minstens 310.000 Xbox Series X|S consoles. Net zoals in Spanje leed de PlayStation 5 in januari enkele weken van een systematisch tekort aan voorraad. Toch is de console erin geslaagd om in januari en februari bijna evenveel te verkopen als de Nintendo Switch. Microsoft lijkt erin geslaagd om de Engelse bevoorrading in januari wel goed te laten lopen, want Series X|S verkocht in die maand het meeste van alle consoles op de markt.

Tenslotte nog een kort woord over Frankrijk: volgens analist Oscar Lemaire verkocht men in Frankrijk tot en met 31 december 2020 165.000 PlayStation 5 en 86.000 Xbox Series X consoles.




Tekorten

Als we even hieronder de cijfers die we hebben van week 1 vergelijken met de totale verkopen van 2020, zien we dat de verkopen van de eerste week gemiddeld meer dan de helft van de totale verkopen in 2020 vertegenwoordigen. Dit toont nog maar eend hoe beperkt de bevoorrading eigenlijk was tijdens de eerste twee maanden van deze console generatie

Ondanks dat de februari cijfers in Spanje en Japan verbetering lijken te tonen, verwachten Microsoft en Sony dat deze tekorten nog minstens drie tot zes maanden zullen aanslepen. Onder andere de CFO van Sony zei in een interview dat de productie moeilijk op te schroeven is door productiebottlenecks in de chipindustrie en ook Microsoft CEO Satya Nadella verwacht nog minstens tot eind maart tekorten. Dit heeft niet enkel met de enorme vraag te maken: onder andere door de Covid-19 pandemie is er momenteel een systematisch tekort aan chipproductie in de wijdere industrie. De druk om meer chips te leveren wordt niet enkel door de consolebouwers erkend, ook AMD CEO Lisa Su beloofde verbetering tijdens een interview met Tom’s Hardware.


Scalpers blijven aanwezig, maar invloed vermindert

Mijn twee vorige artikels over de next-gen launches maakten reeds zeer duidelijk dat een significant deel van de verkochte PS5 en Xbox consoles doorverkocht worden om hier extra winst op te maken. Deze grijze markt is enkele maanden later nog steeds booming. Voor de Amerikaanse en Britse markt steun ik opnieuw op het uitgebreide werk van Michael Driscoll. Ik vat het heel kort samen:

Voor de USA schat Driscoll dat 10 tot 15% van de totale voorraad PS5's vanaf de launch tot en met 30 januari op deze grijze markt doorverkocht werden. Meer dan 35% van deze doorverkochte consoles zouden het werk zijn van 'professionele' scalpers (meer dan 5 consoleverkopen). Op de platformen die hij in detail onderzocht - eBay en StockX - telde Driscoll meer dan 157.000 verkochte PS5 consoles (~143 miljoen dollar aan omzet). In november piekte de vraagprijs van deze consoles tot bijna 260% van de aanbevolen verkoopprijs (~$1300), maar tegen eind januari zakte de mediaanprijs voor een disc editie tot ruwweg 170% (~$849) van zijn normale prijs. Zowel deze prijsdaling als het dalende aantal verkochte consoles per dag lijkt dus te suggereren dat langzaam maar zeker er minder druk op de markt komt. Het is echter koffiedik kijken hoe lang het nog zal duren tot de doorverkoop van de PS5 voor winst niet meer interessant wordt.

Ook Xbox Series X|S was zeer populair om door te verkopen: in dezelfde periode vond Driscoll meer dan 113.000 verkochte consoles ter waarde van bijna 80 miljoen dollar. Eind januari was de mediaanverkoopsprijs ongeveer 150% van de retailprijs. Wel merken we in de cijfers dat de verkoopsaantallen op eBay gedaald zijn tot enkele honderden consoles per dag - ongeveer 1/5de van wat er per dag verkocht werd in de piekperiode.

Wat het Verenigd Koninkrijk betreft, becijferde Driscoll dat tot en met 25 februari bijna 35.000 Playstation 5's en ongeveer 29.000 Xbox Series X en S verkocht werden op Ebay en StockX. De hoogste verkoopprijzen lagen rond de 200% van de aanbevolen verkoopprijs van de Sony consoles, en rond de 160% van de prijs voor Microsoft hardware. Dit zijn duidelijk lagere cijfers dan in de USA, maar het gaat nog steeds om een significante prijsstijging. Het goede nieuws is dat sinds januari deze prijzen aan het dalen zijn: voor een PS5 wordt nu ongeveer 150% van de prijs gevraagd op deze verkoopplatformen, voor een Series X|S betaalt men ongeveer 20-30% meer dan normaal. Al bij al werden er op Ebay en StockX al meer dan 42 miljoen Britse pond aan consoles verkocht sinds hun lancering, goed voor een winst van meer dan 10 miljoen pond.

Om toch even een snelle vergelijking met de Benelux te maken, heb ik de cijfers van de Vraag en Aanbod sectie op Tweakers zeer summier geanalyseerd. Tussen 1 februari en 10 maart waren er 36 advertenties voor PlayStation 5 en 9 advertenties voor een Series X|S console beschikbaar. De data lijkt te suggereren dat vooral bij Sony er nog tot 40-50% meer gevraagd wordt voor een disc editie en tot 70% meer voor een digitale editie. Dit heeft vermoedelijk gewoon te maken met het feit dat Sony momenteel voornamelijk disc edities produceert. Net zoals in de twee landen hierboven is het waarschijnlijk dat we dus nog maanden met een bovengemiddelde vraag en hardwaretekorten zullen moeten leven.



Over Microsoft kunnen we kort zijn: het valt op dat het reeds mogelijk is om een Series S onder de aanbevolen verkoopprijs te vinden. Voor de Series X vraagt men tot 20% meer, maar ook hier is het mogelijk om een console te kopen aan de retailprijs. De genormaliseerde prijzen suggereren dat aan de meeste initiële interesse voldaan is in de Benelux. Desondanks is het nog niet vanzelfsprekend om de winkel binnen te wandelen en een Series X uit de schappen mee te nemen.

Conclusie?

Al bij al zitten we grotendeels nog steeds in de situatie van november: de verkopen van de next-gen consoles zijn nog steeds gelimiteerd door het beperkte aanbod. Dit is goed nieuws voor de consolebouwers, en minder goed nieuws voor de gewone consument. Cijfers zoals uit Japan en Spanje tonen wel aan dat er schot in de zaak komt, maar ik verwacht zelf dat we nog minstens 3 à 6 maanden geduld zullen moeten hebben om eenvoudig een nieuwe console uit de winkelschappen te kunnen halen.

Vragen? Foutjes gespot? Opmerkingen? Laat maar horen :)

Nintendo’s financiële kwartaalresultaten: een sterke afsluiter van een reusachtig 2020.

Door JackAvery op maandag 1 februari 2021 15:53 - Reacties (1)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Nintendo, Views: 2.138

Uit de financiële resultaten die Nintendo eerder vandaag (1 februari) presenteerde, blijkt weeral eens hoe belangrijk de feestdagen zijn voor de consoleproducent. Tijdens een record brekend 2020 behaalt Nintendo hun sterkste kwartaal in ruim tien jaar tijd: dit kwartaal moet namelijk enkel het oktober-december kwartaal van 2008 voor zich laten .


Hardware

Elk jaar is het kwartaal van Thanksgiving-Kerst-Nieuw het hoogtepunt voor Nintendo. Dit jaar is niet anders met maar liefst 11.57 miljoen verscheepte consoles – een kleine stijging van 7.03 % tegenover het decemberkwartaal van 2019 en tegelijkertijd het beste kwartaal ooit voor Switch hardware. De Nintendo Switch en Switch Lite vertegenwoordigen respectievelijk 8.41 en 3.16 miljoen van deze consoles (Q3 2019: 7.58 m Switch vs. 3.24 m Lites). Sinds de lancering in maart 2017 zijn er nu 79.87 miljoen Switch-consoles verscheept. Hiermee heeft de Switch de totale verkopen van de 3DS (75.94m) ingehaald, en wordt het volgende ‘doel’ de Wii (101.63m verkochte consoles).

Grappig detail: er zijn in totaal nu bijna evenveel Switch Lites verkocht als WiiU's (13.53 miljoen vs 13.56m)

Hoewel de groei jaar-op-jaar niet erg hoog lijkt voor het derde kwartaal van het fiscale jaar, vertelt een vergelijking van het kalenderjaar 2019 met 2020 een heel ander verhaal: Switch heeft, mede geholpen door de uitzonderlijke resultaten van Animal Crossing: New Horizons en de wereldwijde Covid-19 pandemie, zijn sterkste jaar tot nu toe achter de rug. Uit de grafiek hieronder biljkt dat Nintendo dit kalenderjaar maar liefst 27.39 miljoen consoles heeft verscheept, 35,6% meer dan in 2019.



Wat sell-through betreft, de effectieve verkopen naar consumenten, schat Nintendo dat tot en met het einde van december 2020 er meer dan 74 miljoen van Switch-consoles bij de mensen thuis liggen.

Nintendo stelt verder hun voorspelling voor het volledige fiscale jaar bij van 24 miljoen verkochte consoles naar 26.5 miljoen verkochte consoles. Dit betekent dat ze nog 2.4 miljoen Switches willen leveren voor de periode januari tot maart 2021.


Software

Mensen geven elkaar (en zichzelf) graag games als cadeau en Nintendo zal het geweten hebben: in de periode oktober tot en met december 2020 werden maar liefst 75.85 miljoen units software verkocht (+ 17.3% in vergelijking met 2019). Dit was goed voor een omzet van 1.85 miljard Euro (236.14 miljard Yen). First-party games vertegenwoordigden dit kwartaal 81.1% van alle software sales. En om dit toch een lokale touch te geven: in Europa werden tussen oktober en december 23.85 miljoen games op het Switch platform verkocht.

Lifetime-to-date hebben gamers al 532.34 miljoen games op Switch gekocht, dat is 38% meer dan tijdens de 3DS zijn hele levensduur. De ‘tie ratio’ van de Switch is momenteel een gemiddelde van 6.67 games per verscheepte console.


Van de volgende games hebben we updates over de verkoopscijfers:

TitleQ3 shipmentsLife-to-date shipments
Mario Kart 8 Deluxe
4,43 miljoen
33,41 miljoen
Animal Crossing: New Horizons
5,14
31,18
Super Smash Bros. Ultimate
1,75
22,85
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
1,72
21,45
Pokémon Sword/Shield
1,33
20,35
Super Mario Odyssey
1,23
20,23
Super Mario Party
1,72
13,82
Pokémon: Let's Go, Pikachu / Eevee
0,51
13
Splatoon 2
0,64
11,9
New Super Mario Bros. U Deluxe
1,5
9,82
Luigi's Mansion 3
1,3
9,13
Ring Fit Adventure
2,84
8,68
Super Mario 3D All-Stars
3,11
8,32
Paper Mario: The Origami King
0,23
3,05
Hyrule Warriors:Age of Calamity (sales excl. Japan)
2,85
2,85
Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics
0,81
2,62
Xenoblade Chronicles Definitive Edition
0,08
1,48
Title Shipments (Q1 t.e.m. Q3) Life-to-date shipments
Super Mario Maker 2
1,43*
6,91
Pikmin 3 Deluxe
1,94*
1,94
Mario Kart Live: Home Circuit1,08*1,08

Opvallend:
  • Nintendo heeft nu zes first-party titels die officieel meer dan 20 miljoen exemplaren verscheept hebben. Nieuw in de lijst zijn BOTW, Mario Odyssey en Pokémon Sword/Shield.
  • Paper Mario en Xenoblade Chronicles lijken ondanks respectabele verkopen geen lange adem te gaan hebben.
  • Age of Calamity is de bestverkochte "Warriors" game ooit voor Koei-Tecmo. Als we de Japanse sales erbij tellen, zit het spel al aan meer dan 3.5 miljoen verscheepte exemplaren.
  • Ring Fit Adventure blijft in populariteit groeien en heeft één van zijn sterkste kwartalen ooit. Dit wordt o.a. door Aziatische sales gedreven.
  • Animal Crossing: New Horizons blijft als een trein verkopen en is goed op weg om Mario Kart 8 Deluxe in te halen als best verkochte spel op het platform. De attach rate van het spel ligt boven 39%. Het spel heeft nu meer exemplaren aan de man gebracht dan alle vorige Animal Crossing games samen.
  • Pokémon Sword en Shield zijn de eerste Pokémon games sinds Gold en Silver die de kaap van 20 miljoen bereikt hebben. Het uitbrengen van DLC in plaats van een derde editie lijkt een factor geweest te zijn. Pokémon Let's Go sales gebeuren nog maar lijken grotendeels gekannibaliseerd te worden door Sword/Shield.

Digitaal
Vergeleken met de periode oktober-december in 2019 merken we een sterke stijging op qua digitale sales van 59%. Dit kwartaal zet hiermee de tweede-hoogste resultaten voor Nintendo neer in het digitale segment. Wel opvallend is dat over het jaar de ratio digitaal:fysiek na een piek tijdens de eerste wereldwijde Covid-19 lockdowns, terug gedaald is naar een aandeel van 32.1%. Dit kan deels verklaard worden omdat games vaak als cadeau gegeven worden, deels door het sluiten van veel winkels wereldwijd tijdens de afgelopen lente.

Voor het eerst zien we verder dat binnen de digitale sales het aandeel van “Download-only software” en andere exclusief digitaal verkrijgbare content groter is geworden dan digitale verkopen van games die ook in de retail beschikbaar zijn. Binnen deze categorie zien we in vergelijking met oktober-december 2019 een stijging van maar liefst 188%.






Financieel

Nintendo gooit al heel 2020 hoge ogen, en dit kwartaal is het niet anders: de omzet was 634.9 miljard Yen (5 miljard Euro), een stijging van 9.71% t.o.v. 2019. De operationele winst steeg met 36.14 % naar 229.7 miljard Yen (€ 1.81 miljard). Switch-gerelateerde inkomsten zijn verantwoordelijk voor meer dan 95% van de kwartaalomzet, 2.4 % komt uit mobile en IP-gerelateerde inkomsten.



Nintendo stelt hun voorspellingen verder bij en verwacht voor het fiscale jaar dat eindigt in maart 2021 een omzet van 1600 miljard Yen (€12.6mld) en een operationele winst van 560 miljard Yen (€4.4mld). Hardware en software voorspellingen bedragen respectievelijk 26,5 miljoen consoles en 205 miljoen units software. Op basis van de lopende verkopen zijn die 2.4 miljoen extra consoles mogelijk nog een conservatieve voorspelling - in Japan zjin in januari bijvoorbeeld al ~1 miljoen consoles verkocht. Wat hardware betreft hebben we dus mogelijk het piekjaar van de Switch bereikt. Ook Nintendo's verwachtingen voor software breken ruim het record van het vorige fiscale jaar, toen 169 miljoen games verkocht werden.

De goede resultaten hebben ook invloed op het dividend: dit zal stijgen van 1260 Yen naar 1680 yen per aandeel. Hier zal nog een éénmalige bonus van 200 yen dividend per aandeel bij opgeteld worden.

Tenslotte interessant: dit is het derde kwartaal op rij dat we een significante stijging zien in de Research & Development uitgaves ten opzichte van 2019: +55%. Hier valt zowel hard- en software development onder. De volgende grafiek tonen de R&D uitgaves sinds 2015, inclusief een trailing twelve months indicatie.



De vraag is waar al dit geld naartoe gaat :+Over een eventueel nieuwe Switch model wilt Nintendo in ieder geval nog niks loslaten. Tijdens de Q&A sessie over de huidige kwartaalcijfers zei Nintendo President Furukawa vandaag nog dat men niet van plan was om "binnenkort" een aankondiging van een nieuw model te doen (bron). Heel andere taal dan vorig jaar...


2021

Voor 2021 is het plan tot en met maart - het einde van het fiscale jaar - nog vrij duidelijk: januari bracht ons al games zoals Atelier Ryza 2, Hitman 3 Cloud Version, Cyber Shadow, Olija en Gods Will Fall, maar de grote hits van dit kwartaal moeten nog komen. In februari verwachten we o.a. Super Mario 3D World met zijn nieuwe uitbreiding, Bravely Default II, Persona 5 Strikers, Haven en Little Nightmares II. En dan is er nog maart, met o.a. het langverwachte Monster Hunter Rise.

Het volgende fiscale jaar is echter grotendeels nog een vraagteken. Nintendo laat voorlopig niet in de kaarten kijken, met slechts één titel die momenteel een release datum heeft: New Pokémon Snap. FY 2021 heeft enorm veel first-party potentieel als we het geruchtencircuit mogen geloven, en qua third-party games mogen we dit jaar uitkijken naar Shin Megami Tensei V, Monster Huunter Stories 2, Axiom Verge 2, Hollow Knight: Silksong, No More Heroes 3, LEGO Star Wars: The Skywalker Saga en nog veel meer...

Of deze games 2021 even impactvol gaan maken als de resultaten van 2020 valt nog af te wachten. Animal Crossing had alle wind in de zeilen, maar bijvoorbeeld een nieuw Switch model en een release van Breath of the Wild 2 zouden in 2021 nog wel eens voor een verrassend sterk jaar kunnen zorgen.


Bronnen
Resultaten april-december 2020
Additionele informatie april-december 2020