Alles wat te maken heeft met de financiële kant van de videogames industrie. Verkoopscijfers, kwartaalverslagen, ...

Nintendo kwartaalcijfers: 4.45 miljoen consoles, 45 miljoen software

Door JackAvery op donderdag 5 augustus 2021 14:25 - Reacties (6)
Categorieën: Financiëel/Sales, Nintendo, Views: 1.160

Het is weer financiële resultatentijd. Na mijn vorige post over hoe Sony's Game & Network Services groep presteerde, presenteer ik jullie nu de cijfers van Nintendo. Hun eerste kwartaal van het boekjaar 2022 gaat over de drie maanden tot 30 juni. Voor ik in de details duik, even snel de hoogtepunten:
  • Hardware: dit kwartaal verscheepte Nintendo 4.45 miljoen consoles (3.31 standaard SKU, 1.14m Lite model). Life-to-date 89.04 miljoen Switches verkocht.
  • Software: life-to-date 632.4 miljoen units software (n.b. dit gaat enkel om software met een fysieke release).
  • Omzet: 322.6 miljard Yen (€2.4 miljard), een daling van 10% t.o.v. het pandemiekwartaal april-juni 2020.
  • Operationele winst: 119.7 miljard Yen (€0.91 miljard), -17.3% t.o.v. april-juni 2020. Brutowinst ratio van het bedrijf ligt op 59.8%
Voor zij die het forum lezen: dit is grotendeels een crosspost van mijn forumpost in het Algemene Switch topic. Op enkele extra grafieken na hoef je dit dus niet opnieuw te lezen ;)

Lees verder »

Sony Playstation kwartaalcijfers: Q1 FY2021 getekend door meer hardware, minder software

Door JackAvery op woensdag 4 augustus 2021 11:17 - Reacties (0)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Sony, Views: 775

Voor het eerste kwartaal van dit nieuwe fiscale jaar heeft Playstation – ook bekend als Sony’s Games & Network Services branche – een moeilijke taak: de vergelijking aangaan met de periode april tot juni 2020. Zoals uit de cijfers zal blijken, heeft het zich aardig aan deze taak gewijd: de omzetscijfers zijn stabiel gebleven met dank aan de sterke resultaten van de PS5 hardware. De operationele winst hield echter niet helemaal onverwacht niet stand. Net zoals bij Microsoft tekent Sony daar een daling op die gedeeltelijk kan verklaard worden door zakkende third-party software verkopen.

Een aantal van de hoofdpunten wat betreft de financiën, hardware en software vind je hieronder.



Lees verder »

Nintendo breekt winstrecord in jaar met bijna 29 miljoen verscheepte consoles: FY2020-21 resultaten

Door JackAvery op donderdag 6 mei 2021 13:09 - Reacties (2)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Nintendo, Views: 4.531

Ik blijf het maar herhalen, maar de corona pandemie heeft de gamesindustrie een dikke zet in de rug gegeven. Dit merken we nu ook in de jaarresultaten van Nintendo, dat zijn beste omzet haalt sinds 2009 en de hoogste operationele winst ooit voor een consolebouwer tijdens een fiscaal jaar.

Voor wie ook het Tweakers forum leest: deze tweakblog is een crosspost van wat ik daar in het Nintendo Switch topic heb gezet. Hopelijk maken jullie van deze plek gebruik om eventuele vragen te stellen of commentaar te geven :)

Om te beginnen stip ik enkele highlights aan.

Fiscale jaar:
  • Omzet van 14.2 miljard euro (+34.4%), operationele winst van 5.49 miljard euro (+88.4%).
  • Er zijn 28.83 miljoen switch consoles verscheept: 20.32 miljoen van het hybride model, 8.51 miljoen lites. Een stijging van 37% tegenover het fiscale jaar 2019/20.
  • Meer dan 230 miljoen games verkocht dit jaar, tegenover 168 miljoen vorig jaar. 42.8% was digitaal
  • 36 titels hebben meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht dit fiscale jaar, waarvan 22 gepubliceerd door Nintendo.
  • Nintendo breekt een record: de hoogste operationele winst ooit door een console bouwer tijdens één fiscaal jaar.
Q4 (januari-maart 2021):
  • Omzet van 2.87 miljard euro (+24.37% t.o.v. Q4 vorig jaar), operationele winst van 0.97 miljard euro (+33.65%)
  • 4.73 miljoen consoles dit kwartaal
  • 54.78 miljoen games op Switch verkocht (vs 45.61m in Q4 2019/20). 49.6 % van de sales was digitaal.


Lees verder »

April update - salesnieuws van individuele games: Monster Hunter, Cyberpunk, Hyrule Warriors en meer

Door JackAvery op maandag 3 mei 2021 12:44 - Reacties (0)
Categorie: Financiëel/Sales, Views: 1.491

Niet elke post in deze ‘blog’ hoeft in diep detail te gaan, dus het leek me leuk om even het ‘sales’ nieuws van de afgelopen maand op een rijtje te zetten:

Koei Tecmo
Naar aanleiding van hun jaarresultaten deelde Koei Tecmo best wat cijfers. Om te beginnen heeft Persona 5 Strikers de mijlpaal van 1.3 miljoen sales wereldwijd op PC, Switch en PS4 bereikt. De westerse release van Strikers was 23 februari 2021, een jaar nadat het spel in de Japanse schappen belandde, en heeft de game geen windeieren gelegd: in de meest recente Aziatische cijfers voor P5S gaf Atlus aan dat het spel in juli 2020 480.000 exemplaren had verkocht.

Persona 5 Strikers was echter niet de enige ‘Warriors’ titel die aandacht kreeg in april: Koei Tecmo kondigde ook aan dat Hyrule Warriors: Age of Calamity met 3.7 miljoen exemplaren de best verkochte Warriors/Musou game ooit is. Hiermee stoot de game Dynasty Warriors 4 van de troon en levert de samenwerking met Nintendo één van de beste sales resultaten uit de geschiedenis van Koei Tecmo op.



Verder liet Koei Tecmo ook weten dat er nu al 360.000 units van Atelier Ryza 2 verscheept zijn – een zeer sterk resultaat voor de serie – en dat er van Nioh sinds de launch in 2017 nu 2 miljoen exemplaren verkocht werden. De twee Ryza games hebben cumulatief meer dan 1 miljoen units bereikt, de Nioh serie zit wereldwijd nu aan 5 miljoen copies.

Lees verder »