PS5 verkoopt 13.4 miljoen keer en zorgt voor beste Q2 ooit: kwartaalresultaten Sony G&NS Q2 FY2021

Door JackAvery op donderdag 28 oktober 2021 11:31
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Sony, Views: 1.906

Na een jaar vol lockdowns blijft de games industrie in 2021 goede resultaten publiceren. Zo ook Sony's Game & Network Services - beter bekend als de PlayStation divisie. Uit de cijfers die eerder vandaag door Sony gecommuniceerd werden, blijkt dat PlayStation in dit tweede kwartaal van het fiscale jaar 2021 de beste omzet ooit draaide voor een niet-kerst kwartaal. Dit resultaat werd grotendeels bereikt dankzij een groei in hardware verkopen tegenover vorig jaar.

https://tweakers.net/i/MtH4sWk9Sf8h23TNTLtH8DS_9y0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/43sGmDO3m6tnLZOPUEqumyYr.png?f=user_large

Financieel

Sony’s Game & Network Services breekt een record voor dit kwartaal: met een omzet van 645.4 miljard Japanse Yen (€4.973 miljard) is dit het beste Q2 ooit voor de divisie. De ruime omzetstijgingen vertaalden echter niet in een betere operationele winst: deze daalde namelijk met 21.2% tegenover Q2 FY 2020 naar 82.7 miljard Yen (€ 0.637 miljard). Dit heeft alles te maken met de bron van de extra inkomsten dit kwartaal, die in de eerste plaats aan hardware te danken was. Zoals Sony ook zelf vermeldt, dalen de inkomsten van PS4 consoles en hardware significant, terwijl de PS5 hardware verkopen - die momenteel netto een verlies opleveren - stijgen. Ook het lagere aantal first-party software verkopen heeft een negatieve impact op de winst, net als stijgende administratieve en verkoopkosten.

https://tweakers.net/i/XbatZ2eIvN5KVLVPHIqIf3rZBjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XiwZsmzw2EVXK3KEzhMpie9k.png?f=user_large Ter verduidelijking: Add-on Content is de omzet gemaakt uit DLC, Microtransacties en dergelijke. Network Services coveren de omzet uit PS+, PS Now en andere abonnementen. Other, tenslotte, gaat o.a. om accessoires en andere hardware zoals de PS VR.

https://tweakers.net/i/ta4bwd2vXLSxi991_NM28CQ5UZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cQovpqnU5I5PrcGG4UmlaUtZ.png?f=user_large



Hardware

Ondanks duidelijke wereldwijde tekorten is Sony erin geslaagd om iets meer dan een miljoen PS5 consoles per maand te leveren in de periode juli tot september, goed voor 3.4 miljoen units. In totaal zijn er nu 13.4 miljoen PS5's verkocht sinds haar lancering in november 2021. Tijdens het FY 2021 verwacht Sony nog steeds om 14.8 miljoen PlayStation 5 units te verschepen – momenteel staat de teller van leveringen tijdens het huidige fiscale jaar op 5.6 miljoen.

Sony liet weten in hun call dat de hardware verschepingen lijden onder de componenttekorten en wereldwijde logistieke problemen(tweet).

PlayStation 4 leveringen blijven zwaar inzakken – in het afgelopen kwartaal verscheepte Sony slechts 200.000 PS4's. Over de hele levensduur van de PS4 zijn er nu 116.9 miljoen consoles geleverd.

Launch-aligned verscheept Sony net iets minder PS5 consoles dan PS4's destijds.

https://tweakers.net/i/56uUANus4JHIWmq4HtePZ6k44UU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGDQjhdwxFqGYpyzVP1KeOA0.png?f=user_large


Software

Dit kwartaal kochten gamers 76.4 miljoen nieuwe games voor Sony platformen, waarvan 7.6 miljoen first-party titels. 62% van deze aankopen was digitaal. In vergelijking met het Q2 van 2020 zijn er wel minder games verkocht: een daling van 5.4 miljoen minder games (-6.6%). Als we vergelijken met Q1 2019 zien we wel nog steeds een stijging (+6.7%) - Sony blijft dus meer games verkopen dan voor de pandemie.

https://tweakers.net/i/EVR-i8oZVGZdBvgGoU6352n_NLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6TCvjeZnFUrawZnuL1VimIKC.png?f=user_large

Sony gaf deze keer bijna geen updates over first-party software verkopen. Het bedrijf herhaalde enkel het nieuws van vorige week dat God of War (2018) ondertussen 19.5 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

Wat digitale services betreft merken we een stabilisatie van het aantal PSN gebruikers (104 miljoen). Ook het aantal PS+ abonnees blijft op een plateau hangen (47.2 miljoen tegenover de 46.3 miljoen van vorig kwartaal).

https://tweakers.net/i/8IwRvbyK6IQft8q2CUMxxElmxro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V58vqK7ugB3PM8fJxYNlBUIn.png?f=user_large

Hoewel het aantal PSN gebruikers en de digitale omzet relatief stabiel gebleven zijn, zien we een verschuiving in waar de gemiddelde uitgaves per gebruiker liggen. Er werd het afgelopen kwartaal iets minder uitgegeven aan abonnementen en downloadable content, terwijl we een stijging zien bij de aankopen van digitale games tegenover vorig kwartaal.

In vergelijking met Q2 2020 zien we dan weer een stijging in de uitgaves per gebruiker. Hoewel het aantal PSN gebruikers gedaald is op een jaar tijd, geven de overgebleven abonnees dus wel meer uit.

https://tweakers.net/i/phq3x1swxdX7ekI_jSTosEidqjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7BigkdHxzeHEEldisBw3xXws.png?f=user_large

Ik hou het hierbij. maar voor zij die helemaal gebeten zijn door cijfers verwijs ik zoals altijd bij de Sony resultaten naar het thread van ArmGunar op ResetERA. Dit staat overvol met grafieken. Ik kijk alvast uit naar eventuele vragen en/of comments!

Bronnen voor Q2 FY2021:

Volgende: Productietekorten beperken consoleleveringen Nintendo: kwartaalcijfers juli-september 2021 11-'21 Productietekorten beperken consoleleveringen Nintendo: kwartaalcijfers juli-september 2021
Volgende: [Deel 2] Switch OLED binnenstebuiten  - over moederborden en antennes. 10-'21 [Deel 2] Switch OLED binnenstebuiten - over moederborden en antennes.

Reacties

Reageren is niet meer mogelijk