Nintendo kwartaalcijfers: 4.45 miljoen consoles, 45 miljoen software

Door JackAvery op donderdag 5 augustus 2021 14:25 - Reacties (6)
Categorieën: Financiëel/Sales, Nintendo, Views: 1.160

Het is weer financiële resultatentijd. Na mijn vorige post over hoe Sony's Game & Network Services groep presteerde, presenteer ik jullie nu de cijfers van Nintendo. Hun eerste kwartaal van het boekjaar 2022 gaat over de drie maanden tot 30 juni. Voor ik in de details duik, even snel de hoogtepunten:
  • Hardware: dit kwartaal verscheepte Nintendo 4.45 miljoen consoles (3.31 standaard SKU, 1.14m Lite model). Life-to-date 89.04 miljoen Switches verkocht.
  • Software: life-to-date 632.4 miljoen units software (n.b. dit gaat enkel om software met een fysieke release).
  • Omzet: 322.6 miljard Yen (€2.4 miljard), een daling van 10% t.o.v. het pandemiekwartaal april-juni 2020.
  • Operationele winst: 119.7 miljard Yen (€0.91 miljard), -17.3% t.o.v. april-juni 2020. Brutowinst ratio van het bedrijf ligt op 59.8%
Voor zij die het forum lezen: dit is grotendeels een crosspost van mijn forumpost in het Algemene Switch topic. Op enkele extra grafieken na hoef je dit dus niet opnieuw te lezen ;)

Hardware

Voor het eerst in lange tijd zien we een daling als we het eerste kwartaal van dit en vorig jaar naast elkaar leggen: 3.31 miljoen Switches en 1.14 miljoen Lites tegenover respectievelijk 3.06 en 2.63 miljoen van deze SKU's in 2020. Dit is geen verrassing: Q1 FY2021 was een monsterkwartaal met een significant deel van de wereld dat in lockdown was voor het ons ondertussen welbekende Covid-19 virus. Wel opvallend is dat de daling enkel te zien valt bij de Switch Lite hardware. Nintendo verklaart dit met de uitleg dat de productie impact van COVID-19 vorig jaar veel groter was. Er was in Europa en de USA veel meer voorraad beschikbaar van de Lite in april-juni 2020.



Life-to-date zijn er nu 89.04 miljoen Switches verkocht. Sell-through - dus de consoles die effectief aan consumenten verkocht zijn - ligt nu boven de 85 miljoen. Het verkooptempo ligt nog steeds hoger dan dat van de Wii, de PS2 en de PS4. Met de huidige resultaten heeft Switch de lifetime sales van de PS3 ingehaald en is het de 7de bestverkochte console ooit. Als de verkopen zo blijven steekt de console in het kerstkwartaal de Wii voorbij. Nog een leuk detail: in totaal heeft Nintendo nu meer dan 800 miljoen consoles verkocht sinds ze begonnen zijn met de productie van dit elektronisch speelgoed ;-)

Nintendo past zijn voorspellingen niet aan en verwacht nog steeds tijdens dit fiscale jaar tot en met 31/03/2021 25.5 miljoen consoles te verschepen. De huidige cijfers tonen alvast dat Switch zijn vijfde jaar erg sterk ingaat.

Software

Er werden het voorbije kwartaal 45.29 miljoen games aan de man gebracht, een daling van 10.2% Net zoals bij Microsoft en Sony zien we ook bij Nintendo een duidelijk dalende trend bij een year-on-year vergelijking. Behalve de pandemie - die een hoop verkopen triggerde - is bij Nintendo specifiek ook nog eens de uitzonderlijke prestatie van Animal Crossing die het verschil opvallend maakt. In de bespreking van hun kwartaalcijfers toont Nintendo dat de effectieve verkoop van first-party titels, min Animal Crossing, eigenlijk gestegen is t.o.v. het Q1 van vorig jaar.

Individuele first-party software updates zijn er ook, waarbij 7 titels meer dan een miljoen exemplaren verkochten. Nintendo vermeldt dat er ook nog 2 third-party games die kaap overschreden hebben. De first-party updates vind je in onderstaande tabel (sales in miljoen units):

GameSales Q1 FY22Sales LTD
New Pokémon Snap*2.072.07
Mario Kart 8 Deluxe 1.69
37.08
Mario Golf: Super Rush1.341.34
Animal Crossing: New Horizons 1.26
33.89
Ring Fit Adventure 1.1511.26
Super Mario 3D World + Bowser’s Fury1.09
6.68
Miitopia 1.041.04
Super Smash Bros. Ultimate 0.9324.77
Super Mario Party0.9315.72
The Legend of Zelda: Breath of the Wild0.9223.2
Super Mario Odyssey 0.5721.4
Pokémon: Let's Go, Pikachu / Eevee
0.2913.57
Splatoon 20.2412.45

*New Pokémon Snap cijfers exclusief Japanse sales, waar het spel wordt uitgegeven door The Pokémon Company

De meestverkochte first-party titel (?) van het kwartaal is New Pokémon Snap. Deze charmante revival van de N64 game viel duidelijk in de smaak bij het publiek. Nintendo rapporteert 2.07 miljoen verkopen voor de wereld exclusief Japan, waar het spel in die periode nog eens +- 250.000 exemplaren verkocht in de retail. New Pokémon Snap heeft dus nog wel een eindje te gaan tot het de cijfers van het origineel (3.63 miljoen sales) evenaart.

Mario Golf: Super Rush evenaart met 1.34 miljoen sales bijna de verkopen van de originele Mario Golf op de Nintendo 64 (1.47m). Gezien deze cijfers slechts twee weken sales betreffen, mogen we er vanuit gaan dat de game nog wel wat in zijn mars heeft. Ook de mei release van Nintendo - Miitopia - doet het volgens verwachtingen met 1.04 miljoen verscheepte games, en verkocht op vijf weken tijd bijna evenveel als de 3DS release (1.18m) tijdens zijn hele levensduur.

We zijn het verder ondertussen wel gewend, maar de rest van de sales updates betreffen de gewoonlijke evergreen first-party titels. Het lijkt erop dat Mario Kart 8 Deluxe de kroon van bestverkochte Switch game toch niet zal moeten afgeven aan Animal Crossing. Volgend kwartaal behaalt MK8 Deluxe nog een record, want naar alle waarschijnlijkheid haalt het spel dan Mario Kart Wii in (37.38m sales), waarmee het de derde meestverkochte Nintendo game ooit wordt (dank aan @ChartsJapan om hierop te wijzen).

Ook Breath of the Wild, Smash Bros. en Ring Fit blijven uitstekend verkopen aan een tempo van ~1 miljoen per kwartaal.

Digitaal
Gezien de algehele omzetdaling is het geen grote verrassing dat ook de digitale omzet omlaag gaat naar 75.9 miljard Japanse Yen of 576 miljoen euro (-24.9%). Wel opvallend is dat ook de proportie van de digitale verkopen t.o.v. de totale software sales daalde: digitaal is goed voor een aandeel van 46.9% van de omzet. In het Q1 van vorig boekjaar was dit nog 55.6%. Ook deze daling valt te verklaren door de lockdownmaatregelen van vorig jaar, waardoor veel gamers in april 2020 vanuit hun woonkamers toch maar kozen voor een digitale copy van Animal Crossing New Horizons.





Net zoals bij de andere cijfers zie je dat de omzet van Q1 2021 nog steeds erg grote stijging representeren wanneer we de 2019 cijfers ernaast leggen.

Mobile & IP



Inkomsten uit mobile games en IP-gerelateerde inkomsten blijven vooralsnog relatief stabiel, zo is ook duidelijk uit de 'trailing twelve months' grafiek. Jaar-op-jaar dalen de cijfers voor Q1 met 0.6%.

Nintendo geeft geen nieuwe informatie over dit segment. Wel kondigden ze recent nog aan dat mobile game Dr. Mario World vanaf 1 november op inactief zal worden gezet. Gezien dit de minst succesvolle mobiele titel was uit de stal van Nintendo, zal de impact hiervan op de cijfers vrij klein zijn.

Op termijn zou het kunnen dat hier meer inkomsten gerapporteerd worden eenmaal de Nintendo themadelen in de Universal Studios pretparken up and running zijn. Momenteel heeft Nintendo in het park in Osaka reeds een Super Nintendo World themawereld, en bouwen ze daar aan een Donkey Kong expansie. In drie andere parken van Universal wordt ook aan Super Nintendo World gebouwd.

Financiëel

De omzet van 322.6 miljard Yen (€2.45 miljard) daalt 9.9% in vergelijking met het massale eerste fiscale kwartaal van 2020. Met een operationele winst van 119.7 miljard Yen (€ 0.9 miljard) boert Nintendo nog steeds goed, maar opnieuw zien we een daling van 17.3% tegenover dezelfde periode in 2020. Ik blijf mezelf herhalen, maar de vergelijking met extreem hoge resultaten uit een lockdownkwartaal is gewoon erg moeilijk voor de gamesindustrie. Ook de 'operationele winstratio' daalt met 3.3 punten naar 37.1% - nog steeds een heel gezonde marge.

Zetten we even Q1 van het FY2020 - ondertussen twee jaar geleden - er naast, dan zien we dat de omzet en de operationele winst respectievelijk 87% en 336% gestegen zijn.

https://tweakers.net/i/9D2daFnoETDX88hCjvvbABN80Jo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NkIGvgPujn84T3T1M4UxacBP.png?f=user_large
https://tweakers.net/i/XLSj8wZ-uiLZ4Eraza3LsIaXMvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qS85ZsvPlN4zJXQOcmDGwmz5.png?f=user_largehttps://tweakers.net/i/Z0NLvIZHtw2U2ptLI-GpQiY3Mjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ymJjhXDFd7fYfJnwdKWOz13V.png?f=user_large


Switch gerelateerde verkopen zijn goed voor een 93% van de totale omzet of 97% van de 'dedicated video game devices' omzet. De opdeling per segment vind je in de grafiek hieronder:



Nintendo doet geen aanpassingen aan de voorspellingen voor het volledige fiscale jaar tot en met 31 maart 2022. Zij verwachten een omzet van 1600 miljard Yen (€13 miljard), de operationele winst zou 22% dalen naar 500 miljard Yen (€4 miljard).

In de zee van cijfers valt verder op dat Nintendo zijn voorraad bijna verdubbeld heeft ten opzichte van vorig kwartaal, van 86,8 miljard Yen naar 157.7 miljard Yen (€658 miljoen naar €1.2 miljard) . Het is onzeker of dit voorbereiding is op de Switch OLED SKU, of dat Nintendo zich bijvoorbeeld indekt tegen productietekorten.

Tenslotte kondigen ze een aandeel buyback aan, waarbij tot 100 miljard Yen (€758 miljoen) aan aandelen door Nintendo teruggekocht wordt. Ze doen dit o.a. om de financiële basis van het bedrijf te verbeteren en hun stockpile van cash strategisch te gebruiken.

Research & Development


R&D uitgaven lijken terug te dalen na een piek vorig jaar. Ik speculeer even, maar mogelijke redenen zijn de kosten destijds voor de Switch OLED SKU die verwacht wordt in oktober, of stijgende ontwikkelkosten die samenhangen met de verschillende state of emergencies die Japan heeft doorgemaakt, waardoor veel ontwikkelaars plots van thuis moesten werken.

Advertising


Nintendo lijkt duidelijk meer te adverteren dan ruwweg een jaar geleden. De 'trailing twelve months' blijft stijgen. Met de verwachte launch van de OLED SKU deze herfst, lijkt het zo dat deze trend zal aanhouden.


Vragen? Comments? Ik hoor het graag!

----
Gebruikte wisselkoers: €1 = 131.87 JPY. (gemiddelde wisselkoers in de periode april tot juni 2021)

Volgende: Sony Playstation kwartaalcijfers: Q1 FY2021 getekend door meer hardware, minder software 04-08 Sony Playstation kwartaalcijfers: Q1 FY2021 getekend door meer hardware, minder software

Reacties


Door Tweakers user Marchel, donderdag 5 augustus 2021 14:48

Als je kijkt naar de tabel met Q1 NET Sales statistieken en Q1 2021 met Q1 2019 vergelijkt en dit langs de koersprijs legt, dan lijkt de huidige koers +/- $64.- per aandeel een mooie entry te zijn.

Trouwens mijn complimenten voor je tijd en moeite het ziet er goed uit! Ooit gedacht aan social investing like eToro? Dit soort content zou het daar goed doen i.c.m. een goede strategie :)

[Reactie gewijzigd op donderdag 5 augustus 2021 14:50]


Door Tweakers user JackAvery, vrijdag 6 augustus 2021 08:20

Marchel schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:48:
Als je kijkt naar de tabel met Q1 NET Sales statistieken en Q1 2021 met Q1 2019 vergelijkt en dit langs de koersprijs legt, dan lijkt de huidige koers +/- $64.- per aandeel een mooie entry te zijn.

Trouwens mijn complimenten voor je tijd en moeite het ziet er goed uit! Ooit gedacht aan social investing like eToro? Dit soort content zou het daar goed doen i.c.m. een goede strategie :)
Bedankt voor het compliment :)

Ik doe momenteel niet aan stock strategie etc. om de simpele reden dat ik daar weinig ervaring mee heb. Op zich zijn dit soort interpretaties inderdaad relevant er voor dus het is op termijn een optie, ik zou alleen niet weten waar te beginnen met de economische analyse :)


Wat Nintendo zelf betreft: zoals wel vaker na de kwartaalresultaten is NTDOF in Tokyo gedaald - de grootste drop sinds 2019 volgens analist Serkan Toto. De buyback is op dat vlak te begrijpen als een manier van Nintendo om op verdere koersdalingen te anticiperen.

De grap is dat deze dalingen erg vaak gebeuren na de kwartaalresultaten, hoe goed die ook zijn. Kwestie van sell high I guess. Ik vermoed dat de prijs volgend kwartaal verder omlaag zal gaan om dezelfde reden als nu - een slechte vergelijking met 2020. Na het kerstkwartaal - waarin o.a. de OLED lanceert - krijgen we sowieso sterke cijfers te zien, maar of dit vertaalt in een stijging van de aandelenkoers in januari-februari valt nog te zien.

Op termijn is de vraag vooral of (1) de IP expansie strategie (films,series, themaparken) succes heeft en (2) wat de volgende stap is voor Switch. Ik ben daar zelf vrij optimistisch over.

Door Tweakers user Marchel, vrijdag 6 augustus 2021 09:39

JackAvery schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:20:
[...]
Bedankt voor het compliment :)

Ik doe momenteel niet aan stock strategie etc. om de simpele reden dat ik daar weinig ervaring mee heb. Op zich zijn dit soort interpretaties inderdaad relevant er voor dus het is op termijn een optie, ik zou alleen niet weten waar te beginnen met de economische analyse :)


Wat Nintendo zelf betreft: zoals wel vaker na de kwartaalresultaten is NTDOF in Tokyo gedaald - de grootste drop sinds 2019 volgens analist Serkan Toto. De buyback is op dat vlak te begrijpen als een manier van Nintendo om op verdere koersdalingen te anticiperen.

De grap is dat deze dalingen erg vaak gebeuren na de kwartaalresultaten, hoe goed die ook zijn. Kwestie van sell high I guess. Ik vermoed dat de prijs volgend kwartaal verder omlaag zal gaan om dezelfde reden als nu - een slechte vergelijking met 2020. Na het kerstkwartaal - waarin o.a. de OLED lanceert - krijgen we sowieso sterke cijfers te zien, maar of dit vertaalt in een stijging van de aandelenkoers in januari-februari valt nog te zien.

Op termijn is de vraag vooral of (1) de IP expansie strategie (films,series, themaparken) succes heeft en (2) wat de volgende stap is voor Switch. Ik ben daar zelf vrij optimistisch over.
Als je meer wil weten over social investing dan mag je mij hier gerust voor benaderen. Ik kan je er behoorlijk wat over vertellen, doe dit nu een jaar of 4. Mag ik je vragen waarom je dit soort analyzes maakt?

Door Tweakers user JackAvery, vrijdag 6 augustus 2021 10:05

Marchel schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:39:[...] Mag ik je vragen waarom je dit soort analyzes maakt?
Uit interesse in de tech/gaming industrie en om op meer verschillende manieren met (verschillende soorten) data te werken.

Door Tweakers user Harm_H, vrijdag 6 augustus 2021 16:19

Marchel schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:48:
Als je kijkt naar de tabel met Q1 NET Sales statistieken en Q1 2021 met Q1 2019 vergelijkt en dit langs de koersprijs legt, dan lijkt de huidige koers +/- $64.- per aandeel een mooie entry te zijn.

Trouwens mijn complimenten voor je tijd en moeite het ziet er goed uit! Ooit gedacht aan social investing like eToro? Dit soort content zou het daar goed doen i.c.m. een goede strategie :)
Er zit nog wel een verschil tussen dit verhaal en een koop/houd/verkoop signaal.

Voor deze prijs (¥406) neig ik lichtjes naar koop. Target ¥500 in 2023. Nieuwe switch en first party titels gaan het goed doen. Mobile nintendo gaat ook gestaag door. Pokenon Unite doet het ook zeer goed. Ik denk ook dat er nog wel verassingen gaan komen in de toekomst.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 augustus 2021 16:21]


Door Tweakers user JackAvery, vrijdag 6 augustus 2021 16:34

Harm_H schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:19:
[...]


Er zit nog wel een verschil tussen dit verhaal en een koop/houd/verkoop signaal.

Voor deze prijs (¥406) neig ik lichtjes naar koop. Target ¥500 in 2023. Nieuwe switch en first party titels gaan het goed doen. Mobile nintendo gaat ook gestaag door. Pokenon Unite doet het ook zeer goed. Ik denk ook dat er nog wel verassingen gaan komen in de toekomst.
Pokémon Unite's mobiele opbrengsten ga je bijna niet terugzien in de resultaten van Nintendo. De ontwikkelaar is TiMi, die zullen een contract hebben met The Pokémon Company (waarvan Nintendo wel 1/3de bezit).

De Switch-inkomsten voor Unite gaan gewoon gerapporteerd worden onder de Dedicated Video Game Sales, digitale inkomsten dus. Maar ik vermoed dat het gros van de inkomsten via het smartphone publiek zullen gemaakt worden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.