Sony Playstation kwartaalcijfers: Q1 FY2021 getekend door meer hardware, minder software

Door JackAvery op woensdag 4 augustus 2021 11:17 - Reacties (0)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Sony, Views: 774

Voor het eerste kwartaal van dit nieuwe fiscale jaar heeft Playstation – ook bekend als Sony’s Games & Network Services branche – een moeilijke taak: de vergelijking aangaan met de periode april tot juni 2020. Zoals uit de cijfers zal blijken, heeft het zich aardig aan deze taak gewijd: de omzetscijfers zijn stabiel gebleven met dank aan de sterke resultaten van de PS5 hardware. De operationele winst hield echter niet helemaal onverwacht niet stand. Net zoals bij Microsoft tekent Sony daar een daling op die gedeeltelijk kan verklaard worden door zakkende third-party software verkopen.

Een aantal van de hoofdpunten wat betreft de financiën, hardware en software vind je hieronder.




Financieel

Sony’s Games & Network Services divisie noteert om te beginnen een mooie omzet voor dit kwartaal van 615,8 miljard Japanse Yen (4.67 miljard Euro), een stijging van 1.6%. De operationele winst valt echter een stuk lager uit: we zien een daling van 32.8% naar 83.3 miljard JPY (632 miljoen Euro). Sony wijt dit aan een aantal factoren: (1) een opvallende daling van third-party verkopen en de bijbehorende downloadle content; (2) het dalen van de PS4 verkopen; (3) het feit dat men verliest maakt op de PS5 hardware verkopen; en (4) een stijging van meer algemene operationele kosten. Sony CFO Totoki vermeldde later dat het specifiek de digitale SKU van de PS5 is die nog steeds verlieslatend verkocht wordt, maar dat de disc SKU sinds juni~juli geen verliespost meer is (na accessoires e.d.).

Hieronder vind je een breakdown van de omzet:

https://tweakers.net/i/YbzH27KPQviLOe7guQCYBoCTkYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/88KopJT6WsQSGvrpmjX6tmJe.png?f=user_largeTer verduidelijking: Add-on Content is de omzet gemaakt uit DLC, Microtransacties en dergelijke. Network Services coveren de omzet uit PS+, PS Now en andere abonnementen. Other, tenslotte, gaat o.a. om accessoires en andere hardware zoals de PS VR.


Hoewel de omzet bijna hetzelfde is gebleven als vorig jaar, tonen de cijfers inderdaad een opmerkelijke daling in de software segmenten. Dit wordt voornamelijk gecompenseerd door de sterkere hardware verkopen, die helaas wel druk zetten op de operationele winst.

Sony past na dit eerste kwartaal zijn voorspelling voor het volledige fiscale jaar nog niet aan: ze verwachten tegen april 2022 2.900 miljard Yen omzet en 325 miljard Yen operationele winst in hun zak te steken.

Hardware

Ruim 8,5 maanden na de lancering van de PS5 is de console het dominante hardware product van de G&NS afdeling geworden. Op 18 juli liet Sony al weten dat de console 10 miljoen exemplaren verkocht heeft – twintig dagen eerder dan bij de PS4 het geval was. Hiermee is PS5 de snelst verkopende console tot nu toe. In de kwartaalcijfers, die lopen tot 30 juni, liggen de cijfers in het financieel verslag marginaal hoger met 2.3 miljoen verscheepte units. Cumulatief heeft Sony tijdens de eerste drie kwartalen van PS5 dus 10.1 miljoen consoles verscheept, 300.000 exemplaren minder dan wat er tijdens de eerste drie kwartalen van PS4 verscheept werd. Van die PS4 werden er tijdens dit Q1 FY2021 nog slechts een half miljoen geleverd. Over de hele levensduur van de PS4 zijn er nu 116.7 miljoen consoles geleverd.

Ondanks wereldwijd aanhoudende klachten over moeilijk te verkrijgbare PS5 consoles houdt Sony dus vast aan een ritme dat heel gelijkaardig ligt als tijdens het lanceerjaar van voorganger PS4. PS5 lijkt echter sneller door te verkopen naar de klant toe, wat suggereert dat er nog niet aan de onmiddellijke vraag voldaan is. De leveringen lijken volgens anekdotisch bewijs in ieder geval tijdens de laatste maand terug te versnellen.

Naar de toekomst toe verwacht Sony om tijdens het huidige fiscale jaar meer dan 14.8 miljoen units te verschepen. Tijdens de live presentatie van de kwartaalresultaten eerder vandaag bevestigde Sony verder dat het de nodige chips om de PS5 productietargets van dit FY2021 te halen, reeds ingekocht heeft. Gedurende het fiscale jaar daarna, dat loopt tot en met 31 maart 2023, hoopt het bedrijf nog eens meer dan 22.6 miljoen consoles aan de man brengen. Het wordt interessant om te zien of dit lukt ondanks de globaal aanhoudende supply chain problemen.

Software

Dit kwartaal kochten gamers 63.6 miljoen nieuwe games voor Sony platformen, waarvan 10.5 miljoen first-party titels. 71% van deze aankopen was digitaal. Vergelijkingen met het Q1 uit 2020 komen er vanzelfsprekend niet positief uit omdat we tijdens de eerste lockdown massaal op zoek waren naar entertainment: er zijn 27.8 miljoen minder games door Sony verkocht tijdens het voorbije kwartaal, een daling van 30.4%. Merk wel op dat in vergelijking met het Q1 uit 2019 - twee jaar geleden dus - de omzet nog steeds veel robuuster zijn (+38% vs Q1 FY2019).

https://tweakers.net/i/vC0HcfA6yuij0WPqWEAGEc7qnwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UERbo0R1nllqns9y6upXzWtu.png?f=user_large

Uit een statement van Sony van vorige week weten we verder hoe enkele first-party exclusives het tot nu toe gedaan hebben. Returnal en Ratchet & Clank: Rift Apart waren de twee releases voor het afgelopen kwartaal, en verkochten respectievelijk 560.000 en 1.1 miljoen games. Hiermee wordt Ratchet de bestverkochte PS5 exclusive. Merk op dat Ratchet & Clank momenteel vaak gebundeld zit bij de PS5, wat het spel zeker ten goede is gekomen. Meer info over de verkoop van Rift Apart in verschillende landen vind je trouwens in mijn artikel met het salesnieuws van juli.

We merken ook een lichte daling in het aantal MAU en PS+ abonnees naar respectievelijk 104 en 46.3 miljoen gebruikers (vorig kwartaal: 109m en 47.6m).

Tenslotte is het nog interessant om eens te kijken naar hoeveel er gemiddeld uitgegeven wordt op PSN: momenteel ligt dit cijfer op €30.79 per actieve gebruiker per kwartaal.

https://tweakers.net/i/jQ4_A6V4ffQksmRTRPqARCmpx5g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vP0v2MwpaRFzWkvRUFWIZJYn.png?f=user_large


Zoals altijd kijk ik uit naar eventuele vragen en/of comments! En voor zij die helemaal gebeten zijn door cijfers verwijs ik zoals altijd bij de Sony resultaten naar het thread van ArmGunar op ResetERA. Dit staat overvol met grafieken.

Edit: nog één interessant detail: de cijfers tonen hoe Sony G&NS dit kwartaal veel meer voorraad dan gewoonlijk aanlegt. Dit bevestigt indirect dat Sony zich inderdaad indekt tegen potentiële componententekorten voor de PS5, al zijn er natuurlijk big andere verklaringen mogelijk.

Bronnen voor Q1 FY2021:

Volgende: Nintendo kwartaalcijfers: 4.45 miljoen consoles, 45 miljoen software 05-08 Nintendo kwartaalcijfers: 4.45 miljoen consoles, 45 miljoen software
Volgende: Games salesnieuws: juli 2021 editie - Rachtet & Clank, Resident Evil, Skyward Sword... 01-08 Games salesnieuws: juli 2021 editie - Rachtet & Clank, Resident Evil, Skyward Sword...

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze post


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.