Games salesnieuws: juli 2021 editie - Rachtet & Clank, Resident Evil, Skyward Sword...

Door JackAvery op zondag 1 augustus 2021 10:38 - Reacties (4)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, PC, Views: 2.049

Zomer komkommertijd? Hier is wat salesnieuws van de afgelopen maand ter verstrooiing:

Soul Calibur VI bereikt kaap van twee miljoen

Drie jaar en twee season passes later lijkt Soul Calibur VI nog steeds resultaten op te leveren voor Bandai Namco. Zij kwamen deze maand met het nieuws dat het spel eindelijk twee miljoen units verscheept heeft. De serie speelt al een tijdje tweede viool in vergelijking met de Street Fighters en Tekkens van deze wereld, maar toch is dit een positief resultaat na de neerwaartse spiraal waar de serie in zat na het zeer succesvolle Soul Calibur II. Hieronder vind je een schatting van hoe de reeks tot nu toe verkocht heeft:

https://tweakers.net/i/85twrs10vElORfA2fr4rdWYyV2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/morXhMGx3mfum1TbuyeDfYft.png?f=user_large
*Helaas vond ik zeer weinig data voor Soul Calibur III. In Japan verkocht het spel 134,868 exemplaren volgens data van Famitsu.


Doki Doki Literature Club Plus – rerelease heeft succesvolle start

Team Salvato kondigde aan dat de console rerelease van visual novel Doki Doki Literature op twee weken tijd een half miljoen exemplaren heeft verkocht (bron). Deze psychologische horror VN game ging viraal in 2018 op PC en kreeg toen op vrij korte tijd meer dan twee miljoen downloads, wat vrij uitzonderlijkl is voor het genre. Merk wel op dat het mogelijk is om de originele game te krijgen via itch.io onder een “betaal wat je wilt” schema. Tip: als je interesse hebt in deze game, vermijd dan alle spoilers.

De ‘Plus’ editie heeft onder andere 6 nieuwe sidestories, nieuwe muziek en een upgrade naar 1080p artwork.


https://cdn02.nintendo-europe.com/media/images/10_share_images/games_15/nintendo_switch_4/H2x1_NSwitch_MonsterHunterStories2WingsOfRuin_image1600w.jpg

Capcom

Capcom blijft dit jaar goede zaken doen, zo blijkt ook uit hun financiële resultaten die afgelopen week gepubliceerd werden. Na Monster Hunter Rise lijken ook Monster Hunter Stories II en Resident Evil Village op weg om succesverhalen te zijn:

Monster Hunter Stories 2
Op Twitter deelde de Monster Hunter account mee dat er 1 miljoen exemplaren van Monster Hunter Stories 2 zijn verscheept in launch week. Hiermee doet het spel het beduidend beter dan MHS1. De Japanse opening van MHS2 was volgens Famitsu met 137.676 verkochte exemplaren een 11% zwakkere retailstart dan het eerste spel. De launch van Stories 1 wordt vermoedelijk echter ruimschoots voorbijgestoken wanneer we digitale sales erbij tellen. Ook in Taiwan en Zuid Korea opende MHS2 op de eerste plek.

Ook buiten Azië opent Stories 2 sterk. In België belandde het spel bijvoorbeeld op nummer drie van de wekelijkse top 5, net zoals in het Verenigd Koninkrijk. In Spanje (+-5500 exemplaren) en Duitsland bereikte Stories2 dan weer de toppositie in de wekelijkse hitlijst.

Ook op Steam was het duidelijk dat Stories 2 een zeer sterke start kende: in het weekend van 10-11 juli was het hoogste cijfer van ‘concurrent user playing’ maar liefst 34.995 gebruikers. Dit is hoger dan bijvoorbeeld Persona 4 Golden vorig jaar na zijn launch behaalde (29.984).


Resident Evil Village
Ook over andere serie met monsterhits van Capcom, Resident Evil, was er nieuws: meest recente telg Resident Evil Village behaalde onlangs de mijlpaal van 4.5 miljoen verkochte games (Bron: Biohazard Official Twitter). De game verkoopt dus veel sneller dan Resident Evil 7: deze had ruim 8 maanden nodig om 4.1 miljoen exemplaren aan de man te brengen. De vraag is natuurlijk of de nieuwste Resident Evil game dit volhoudt. Het verkooptempo van deze titel lijkt te vertragen, en Resident Evil 7 heeft zeer goed verkocht:

https://tweakers.net/i/OCvviNHviAsFCjNeKBzUGG_rlEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sehizQDSopLS8KO4NTFeaWjA.png?f=user_large

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Skyward Sword is altijd al een onderwerp van controverse geweest: de motion controls, de klemtoon op zijn lineaire design, het overmatige handje vasthouden van de speler… Het spel heeft al sinds zijn originele release in 2011 dus zijn voor en tegenstanders. Zo leek het ook te worden in de aanloop naar deze HD remaster voor de Switch. Maar wat blijkt nu? Om NPD analist Mat Piscatella te citeren: “ Turns out people really like Zelda games. Dit is meteen ook de enige, veelbelovende hint die we (tot 13 augustus) hebben over hoe goed Skyward Sword HD het in de USA gedaan lijkt te hebben. Hoewel de datapunten voorlopig nog schaars zijn om de verkoopprestaties van deze remake beter in te schatten, is er al info uit de UK en Japan.

Addendum15/08: ondertussen heeft NPD bevestigd dat Skyward Sword HD de bestverkochte game was in de US in juli. Hou er rekening mee dat digitale sales van Nintendo niet meegerekend worden in deze op omzet gebaseerde top 30.

Het Verenigd Koninkrijk zag Skyward Sword HD naar de top van de wekelijkse fysieke salesranking stijgen. Vergeleken met de Wii release werden volgens GamesIndustry.biz 9% minder games verkocht in de lanceerweek, maar dit cijfer houdt geen rekening met digitale verkopen. Het is dus heel waarschijnlijk dat de HD remaster beter opende dan in 2011. Tijdens zijn tweede week werd Skyward Sword voorbijgeraced door F1 2021, goed voor de tweede plek in de wekelijkse top 40.

Ook Japanse gamers voerden Skyward Sword HD naar de top van de wekelijkse hitlijsten met 159.089 verkochte exemplaren. Naar Japanse normen is dit een goede opening voor een Zelda game, maar de HD remaster opent wel met een lager cijfer dan de originele release op de Wii (194.894 units). Hou er wel rekening mee dat digitale sales op Switch nog niet meegeteld zijn, wat inhoudt dat Links avontuur in de lucht vermoedelijk meer dan 200.000 exemplaren verkocht zal hebben in zijn openingsweek. Ook Skyward Sword HD’s tweede weekresultaat toont dat het spel op zijn minst gelijke tred houdt met de Wii release.

Het lijkt er dus op dat Skyward Sword HD sterk gestart is in minstens drie grote markten. Voor officiële cijfers vanuit Nintendo zelf moeten we echter nog wachten tot wanneer Nintendo de cijfers voor het huidige kwartaal bekend maakt in oktober of november. Met 3.76 miljoen verkochte Wii exemplaren bestaat de mogelijkheid alvast dat het Switch publiek - dat de game meer lijkt te omarmen - er voor zorgt dat Skyward Sword HD zijn originele release voorbijsteekt.

Update 2/08: Ook in de EU markten kwam Skyward Sword goed uit de startblokken:

Tabel: ranking in wekelijkse top1
Week #SpanjeZwitserlandFrankrijkItalië
281 (40k ex.)112
291 (10k ex.)11n.n.b.

In Spanje vliegt Skyward Sword veel hoger dan verwacht: de Wii editie verkocht daar 22.000 exemplaren in zijn eerste drie weken. Op twee weken is dit resultaat al meer dan verdubbeld door de Switch remaster. Het spel werd zo de best verkochte game in de Spaanse digital+retail top van juli ondanks dat Nintendo voor deze ranking geen digitale data aanlevert.

https://www.gematsu.com/wp-content/uploads/2020/06/Ratchet-Clank-Rift-Apart_06-16-20.jpg

Ratchet & Clank: Rift Apart

Eigenlijk een juni game, maar gezien het belang voor de jonge library van de PS5 is het de moeite om hier toch iets over te zeggen. Voorlopig lijkt Rift Apart de best verkopende PS5 exclusive tot te zijn. De verkoopcijfers - 1.1 miljoen exemplaren volgens Sony - worden wel sterk geholpen door het feit dat Sony de game bundelt met een PS5 – zo zegt ook GamesIndustry.biz https://www.gamesindustry...ock-boost-uk-boxed-charts. Dit impliceert dat de attach rate van Rift Apart vrij hoog zal liggen. In ieder geval lijkt Sony tevreden: "Ratchet & Clank: Rift Apart [...] exceeded our expectations."

In de UK noemde Christopher Dring alvast R&C de beste nieuwe launch van afgelopen juni. Zoals al aangegeven merken we dat de aanwezigheid van het spel in de Britse toplijsten correleert met het aantal consoles dat geleverd wordt. In Duitsland zien we een soortgelijk resultaat, waar Rift Apart op #2 staat in de all format chart van juni.

Ook in België doet Ratchet & Clank het goed: tijdens zijn releaseweek (week 23)arriveerde Rift Apart op #1 van de wekelijkse top vijf. Sindsdien is de game consistent aanwezig in de wekelijkse ranking, waarmee het onder andere in het Belgenlanje de tweede best verkochte game van juni werd.Ongetwijfeld wordt Ratchet & Clank ook in België geholpen door het spel samen te bundelen met de console.

De uitzondering op de regel is weeral eens Japan: hier verdwijnt de game na twee weken uit de top 30. Met in totaal minstens 17.850 fysiek verkochte exemplaren volgt Rift Apart de Japanse trend van relatief zwakke PS5 software sales. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat na het PS2 tijdperk Ratchet & Clank enorm in populariteit gedaald is.

Tenslotte deed Rift Apart het uitstekend in de USA, waar het spel het vorige omzetsrecord van de serie tijdens de eerste maand meer dan verdubbelde. Dat lag hiervoor bij de 2016 remake Ratchet & Clank. De nieuwste telg in de serie werd in de Verenigde Staten de best verkochte game in juni.


Andere Sony updates: Miles Morales, Returnal en MLB The Show

In dezelfde persmededeling met de Ratchet & Clank data besprak Sony ook enkele andere verkoopcijfers. Housemarquee PS5 exclusive Returnal verkocht sinds 30 april 560.000 units. De stand-alone ‘uitbreiding’ van Insomniac’s Spider-Man – Miles Morales – werd ondertussen door maar liefst 6.5 miljoen spelers opgepikt, nadat al meer dan 20 miljoen spelers rondslingerden met Peter Parker. MLB The Show 21 – de hit baseball reeks die in 2021 voor het eerst op een Microsoft platform verscheen – verkocht dan weer twee miljoen exemplaren, al moet daarbij opgemerkt worden dat er onder andere dankzij GamePass ruim vier miljoen spelers een balletje hebben geslagen.


Humans Fall Flat

Deze heel atypische puzzle-platformer uit 2016 werd over tijd een viraal succes dankzij YouTube, Twitch, en post-launch toevoeging van multiplayer. In 2018 was ontwikkelaar Tomas Sakalauskas dus al enorm enthousiast om aan te kondigen dat zijn allerlaatste kans als een gameontwikkelaar twee miljoen games had verkocht. Nog eens drie jaar later is het spel ondertussen uit op maar liefst 8 platformen en viert Sakalauskas nu de verkoop van meer dan 30 miljoen units. Dit enorme getal is onder andere te danken aan de populariteit van het spel in China, waar een mobile versie lanceerde in december 2020.


Mortal Kombat 11:op weg om best verkochte MK game te worden

Je kon het ook al op Tweakers lezen, dus ik houd het kort: Vorige week zette Ed Boon op Twitter de Mortal Kombat franchise in de verf. De serie is nu de meest-verkochte fighting game reeks ter wereld met 73 miljoen games verdeeld over zo'n 27 mainline games en spin-offs. Hoewel Mortal Kombat 11 nog niet de best-verkochte game in de franchise is, is deze erg goed op weg om dit te worden. De huidige recordhouder is namelijk Mortal Kombat X, die ongeveer (net zoals 11) rond de 12 miljoen exemplaren over de toonbank geschoven heeft.

https://tweakers.net/i/7aam0do69ew0WhHOi09icmq2Oqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jGFHLoElaUmjCCP0QP3Pke9v.png?f=user_large


En dan nog kort...

  • Super Bomberman R Online is drie miljoen keer gedownload, zo meldt Konami.
  • Volgens de financiële resultaten van KOEI Tecmo hebben 240.000 mensen wereldwijd hun weerzien met Ryu Hayabusa gevierd in de Ninja Gaiden Master Collection.
  • In hetzelfde verslag lezen we dat de NiOh 2 Complete Edition al 2 miljoen keer verkocht is.
  • Mobiele AR game The Witcher: Monster Slayer is op één week tijd een miljoen keer gedownload.
  • Nintendo kondigde aan dat hun mobile game Dr. Mario World eind oktober er mee ophoudt. Het spel is 13 miljoen keer gedownload en zorgde voor een omzet van 13.9 miljoen USD volgens analysebureau Sensor Tower. Dr. Mario zorgde voor het zwakste resultaat van een Nintendo mobile game tot nu toe.
Comments of vragen? Heb ik een belangrijke game gemist in deze maand? Laat het me weten!

Edit 02/08/2021: wat EU resultaten voor Skyward Sword toegevoegd.
Edit 04/08/2021: Quote Sony toegevoegd bij Ratchet & Clank.

------
1 De rankings in Frankrijk gaan over de omzet van fysieke verkopen. De wekelijkse top in Italië bevat ook digitale verkoopsresultaten, maar niet voor Nintendo games. Rankings van GfK Entertainment (Duitsland, Zwitserland) gebruiken vermoedelijk enkel retailcijfers, maar dit moet ik nog bevestigen.

Volgende: Sony Playstation kwartaalcijfers: Q1 FY2021 getekend door meer hardware, minder software 04-08 Sony Playstation kwartaalcijfers: Q1 FY2021 getekend door meer hardware, minder software
Volgende: Steam Deck  doelgroep en prijsstellling: Valve hoopt op een nog groter PC publiek 17-07 Steam Deck doelgroep en prijsstellling: Valve hoopt op een nog groter PC publiek

Reacties


Door Tweakers user Hahn, zondag 1 augustus 2021 12:02

Leuk overzicht! Interessant om te zien dat RE2 remake bijna net zo goed verkocht heeft als RE7. En dat de RE3 remake het aanzienlijk minder goed gedaan heeft (wat ook wel te verwachten was aan hoe goed de RE2 remake ontvangen werd, en hoe slecht RE3 remake).

Door Tweakers user JackAvery, zondag 1 augustus 2021 14:09

Hahn schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:02:
Leuk overzicht! Interessant om te zien dat RE2 remake bijna net zo goed verkocht heeft als RE7. En dat de RE3 remake het aanzienlijk minder goed gedaan heeft (wat ook wel te verwachten was aan hoe goed de RE2 remake ontvangen werd, en hoe slecht RE3 remake).
Zeker zo, en je mag ook niet vergeten dat de originele release van RE2 nog steeds de 9de best verkochte game van Capcom is met bijna 5 miljoen exemplaren.

Voor Capcom is het voornamelijk interessant dat een game zoals 8 de sales van vroegere remakes niet enorm lijkt te kannibaliseren. Games zoals RE2:R blijven (in zekere mate) verkopen. Dat Capcom een agressief salesbeleid voert helpt natuurlijk ook daarbij.

Door Tweakers user Robkazoe, maandag 2 augustus 2021 12:44

Inderdaad leuk artikel. Heb zelf ook nog even zitten speuren want dacht in eerste instantie dat de RE0/RE1 titels over de GameCube variant gingen gezien de lage verkoopcijfers. Maar het gaat hier om de remakes van de remakes (oftewel: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 & Xbox One). De GameCube games verkochten namelijk nog slechter... :o

Wat cijfertjes over de GameCube (spellen):
Aantal GameCubes verkocht: 22M stuks.
RE1 op de GameCube: Slechts 1,35M exemplaren verkocht. Dat betekent dat 6,1% van de GameCube bezitters RE1 kocht.
RE0 op de GameCube: 1,25M exemplaren verkocht. Dat betekent dat 5,7% van de GameCube bezitters RE0 kocht.

Ter verhouding van de PS1 sales:
PS1 sales: 102M stuks
RE1 op de PS1: 2,75M exemplaren verkocht. Dat betekent dat 2,7% van de PS1 bezitters RE1 kocht.
RE2 op de PS1: 5M exemplaren verkocht. Dat betekent dat 4,9% van de PS1 bezitters RE2 kocht.
RE3 op de PS1: 3,5M exemplaren verkocht. Dat betekent dat 3,4% van de PS1 bezitters RE3 kocht.

De PS1 versies hadden in absolute zin dus veel meer exemplaren verkocht. Maar per verkochte console wordt er vaker een RE titel geleverd aan de GameCube bezitter dan aan een PS1 bezitter. De GameCube werd vaak gebasht omdat het een "kiddy" console was maar eigenlijk was de GameCube bezitter dus meer gecharmeerd van RE dan de PS1 bezitter. RE verkocht relatief gezien beter op de GameCube dan op de PS1. Alleen zijn er gewoon te weinig GameCubes verkocht. En dat heeft in het geval van RE1/RE0 op de GameCube dus tot best matige verkoopcijfers geleid. Achteraf gezien was het dus best begrijpelijk dat de 3rd party support van de GameCube steeds verder aan het opdrogen was. De verkoop aantallen van de GameCube bleef gewoon (ver) achter op de PS2 (100+ miljoen) en Xbox (bijna 25 miljoen).

Door Tweakers user JackAvery, maandag 2 augustus 2021 13:37

Robkazoe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:44:
Inderdaad leuk artikel. Heb zelf ook nog even zitten speuren want dacht in eerste instantie dat de RE0/RE1 titels over de GameCube variant gingen gezien de lage verkoopcijfers. Maar het gaat hier om de remakes van de remakes (oftewel: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 & Xbox One). De GameCube games verkochten namelijk nog slechter... :o
[...]
He bedankt voor de aanvulling :) Ik heb expres de tabel beperkt tot de edities van de games die nu nog verkocht worden. Ik probeer ook enkel cijfers te gebruiken die ik zelf voldoende geverifieerd heb. Hier komt redelijk wat bronnenonderzoek aan te pas die niet altijd onmiddellijk zichtbaar is in het artikel. Gelukkig zijn voor veel RE games de cijfers gewoon direct bij Capcom te vinden. Voor een platform breakdown wordt het wel snel een ingewikkeld verhaal gezien de vele rereleases en HD ports.

Wat de PSX/PS2/NGC/Xbox edities van Resident Evil betreft, verbazen die cijfers me verder weinig. Capcom heeft (met hulp van Nintendo) sterk ingezet op de NGC destijds, maar de userbase is gewoon nooit op niveau geraakt. Die GameCube versies hebben hun trouwens geen windeieren gelegd. Resident Evil 4 is nog steeds een van de bestverkochte games van Capcom als je alle edities samentelt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.