Steam Deck doelgroep en prijsstellling: Valve hoopt op een nog groter PC publiek

Door JackAvery op zaterdag 17 juli 2021 08:25 - Reacties (18)
Categorieën: PC, Steam, Views: 4.197

Nadat ArsTechnica in mei reeds de geest uit de fles liet met een rapport dat Valve zou werken aan een 'Switch-achtige handheld', was het gisteren zover: de aankondiging van de Steam Deck. Valve hoopt met hun eigen versie van de 'handheld PC' potten te gaan breken en zo het "PC ecosysteem te verbreden."

https://tweakers.net/i/MRIfUIWX4zoc6R-nhLWZr5Fcw74=/i/2004481542.webp

Wat is de Steam Deck: een overzicht

Met de Steam Deck waagt Valve zich opnieuw in de hardware business na het lauw ontvangen Steam Machines project en hun high-end VR bril, de Valve Index. Deze keer springen ze op de kar van de high-specced handheld trend die al even bezig is met onder andere de line-up van GPD en exotische modellen zoals One Xplayer of de Aya Neo.

Steam Deck specificatielijst
APUAMD Van Gogh
APU - CPU Zen 2 4c/8t, 2.4-3.5GHz (up to 448 GFlops FP32)
APU - GPU 8 RDNA 2 CUs, 1.0-1.6GHz (up to 1.6 TFlops FP32)
RAM 16 GB LPDDR5 RAM (5500 MT/s quad 32-bit channels)
Scherm7” LCD - 1280 x 800px (16:10), 400 nits, 60 HzAnti-glare glas
Batterij40 Whr (2-8 uur gameplay)
Dimensies 298mm x 117mm x 49mm
Gewicht669g
DockApart te koop. 1x USB 3.1, 2x USB 2.0, Ethernet, DP 1.4, HDMI 2.0.
Opslag64GB eMMC256GB NVME512GB NVME
Uitbreiding opslagmicroSD t.e.m. UHS-1
Prijs€419€549€679
Volledige specs vind je op het spec sheet van Valve.

Met verhoudingen van 298 x 117 x 49 millimeter en een gewicht van 669 gram is de Steam Deck een chonker, 5 cm langer en meer dan twee maal zo zwaar als een Nintendo Switch. De controllers aan de zijkanten staan in een symmetrische layout met twee thumbsticks (met touch sensoren), vier facebuttons, een d-pad, twee trackpads en nog enkele systeem-gerelateerde knoppen. Verder vinden we vier triggers, vier back buttons en is er ook een gyroscoop geïntegreerd.

Het hart van de Steam Deck is meteen één van de punten waarop het toestel zich onderscheidt van andere, bestaande pogingen op de markt om een handheld PC te lanceren: het is het allereerste device met een AMD APU op basis van Zen 2 én RDNA 2 architecturen. De CPU+GPU combo is vermoedelijk gebaseerd op AMD’s nieuwe Van Gogh APU en de GPU behaalt in de configuratie van de Steam Deck een theoretische 1.6 TFLOP.1 Hiermee is de grafische processor ongeveer even krachtig als de veelgebruikte Intel i5 1165G7 of de GeForce MX450, terwijl de APU in principe veel energieefficiënter is. In consoletermen is de Steam Deck gelijkwaardig tot iets krachtiger dan de gewone PS4 of de Xbox One S, en gezien de handheld PC op een lagere resolutie werkt, zal je vermoedelijk op hogere instellingen kunnen kunnen gamen dan op die consoles.

Sterke punten:
  • Leading edge APU houdt het TDP rond de 15W.
  • Performance (GPU) ongeveer zoals een MX 450 (25W GPU!) of een Intel 1165G7 met Intel Xe iGPU (96 EU, TDP tot 28W) die o.a. in de GDP Win 3 zit.
  • Prijs i.v.m. andere ‘handheld laptops’ is zeer competitief.
  • Een enorme game library waarvan een significant deel out of the box zou moeten werken.
  • Geen indiegogo of kickstarter project maar een reputabel bedrijf.
Potentiële zwakke punten:
  • Gewicht is erg zwaar voor een handheld en de vraag is maar of er gedurende langere periodes op spelen aangenaam zal blijven.
  • Het zelfde geldt voor de ergonomie: dit valt nog te zien, maar de eerste indrukken van IGN zijn positief.
  • Scherm lijkt degelijk maar is niet competitief met dat van hedendaagse smartphones of zelfs de nieuwe Nintendo Switch OLED.
  • Goedkoopste model lijkt ‘voor de schone schijn’ – eMMC geheugen is significant langzamer dan de SSD’s waar veel PC gamers tegenwoordig aan gewend zijn. Ook is de vraag hoeveel Valve ervan zal produceren: de kans bestaat dat dit een lokkertje is om met een lagere prijs te kunnen adverteren.
Onbekende factoren:
  • Batterijduur is voorlopig onbewezen. Het specsheet claimt 2 tot 8 uur afhankelijk van de omstandigheden. Valve nuanceert verder dat bij het spelen van Portal 2 de Steam Deck het ongeveer vier uur zou moeten uithouden, of vijf tot zes uur wanneer je de FPS begrenst op 30 FPS. Omdat we het hier hebben over een PC, zal batterijduur sowieso moeilijker te voorspellen zijn en onderhevig aan individuele tweaks en settings.
  • Gerelateerd aan de batterijduur, is het totale verbruik van de handheld PC ook nog een ontbrekende factor. Vooral het scherm en het eventuele NVME opslag kunnen hierbij nog significante invloed hebben. Het voorlopige cijfer is ongeveer 20W, meer dan het dubbele van een Nintendo Switch (2019).
  • Koeling is onbekend, waarbij factoren als efficiëntie en geluidsoverlast best belangrijk zijn bij een handheld.
  • Zullen PC games zonder moeite goed uit de verf komen op een 7" scherm op een resolutie die +- 720p zal zijn? Interface en tekstgrootte zijn uitdagingen waar menig Switch developer ook over struikelt. Vermoedelijk zullen games nog steeds geoptimaliseerd moeten worden voor een handheld, wat Valve ook beweert. Zal de nieuwe versie van compatibiliteitslayer Proton genoeg verbeteringen hebben om dit allemaal frictieloos te laten werken? Momenteel kan hier volgens protondb namelijk nog veel aan verbeteren.
Een belangrijke eerste vraag die het succes van de Deck mede kan bepalen is dus eigenlijk of het toestel aan bepaalde voor handhelds belangrijke elementen kan voldoen. Grootte, gewicht, ergonomie, temperatuur en batterijduur spelen allemaal mee om een gebalanceerde handheld te produceren.

https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steamdeck/images/hardware-accssories.jpg

Prijsstelling

Zoals al eerder vermeldt begint de Steam Deck bij een prijs van 419 euro, met een prijs van 679 euro voor de editie met het meeste en snelste opslaggeheugen. Prijsgewijs lijkt Valve, al zeker voor de goedkoopste SKU, dus een soort loss-leader model te volgen. Gabe Newell zei het volgende over het prijspunt in een interview met IGN:
“Price/performance is going to be very critical in the mobile space, so we had to be very aggressive in terms of pricing on the Deck.”
“Price point was secondary and painful […] but that was clearly a pretty critical aspect to it.”
Hiermee wordt de Steam Deck heel competitief gepositioneerd tegenover andere handheld PC’s. Analist Daniel Ahmad schrijft het volgende:
In terms of price: While the GPD Win, AYA Neo and other devices can cost over $1000 due to the cost of parts and the need to make a profit on hardware, Valve has a competitive price point at $399. Storage is expandable via Micro SD, or dedicated gamers can purchase the higher priced hardware with a larger and faster SSD. This price point is aggressive and puts it inline with the traditional console industry price points, rather than $1000+ PC's.
Zoals ook Ahmad uitwijst, kan Valve zich deze flinterdunne marges op hardware permitteren omdat het de winst ergens anders haalt: de verkoop van software.

Het dilemma van de doelgroep: potentieel publiek vs realiteit van de markt?

Laat ik beginnen met te zeggen dat het zeer moeilijk is om in te schatten hoe goed Steam Deck gaat verkopen. Duidelijk uit interviews is dat Gabe Newell een grootte-orde van miljoenen apparaten verwacht, maar er is nog steeds een zeer significant verschil tussen 1 of 10 of 100 miljoen devices.

Er zijn voorbeelden aan twee uiteindes van het prijs/performance spectrum. Aan de ene kant is er de Nintendo Switch: ongeveer €300, een eeuwenoud, bekend merk met sterke exclusieve games achter zich. Op basis hiervan heeft deze console reeds meer dan 85 miljoen exemplaren verkocht, en alle verwachtingen zijn dat deze met gemak de barriere van 100 miljoen consoles dit jaar al overschrijdt.

Aan de andere kant hebben we de bestaande handheld PC’s. Hoeveel deze in totaal verkocht hebben is niet duidelijk. Wel zijn er cijfers van het aantal backers voor de campagnes van deze toestellen. Ik zet er even een aantal op een rij:De verkopen van deze handheld PC’s op websites zoals AliExpress lijken dan weer eerder in de grootteorde van tientallen dan in de duizenden te liggen. Hoewel deze cijfers allesbehalve een volledig beeld geven, lijken ze dus vooral aan te tonen dat de handheld PC voorlopig een enorm niche markt is. Dit kan deels door hun relatieve onbekendheid of aan het prijspunt verklaard worden. Het verklaart mogelijk ook waarom prototypes van o.a. Alienware en Lenovo nooit op de markt gekomen zijn.

Valve's positie in de markt is echter gunstiger met een publiek van soms meer dan 120 miljoen MAU's om hun hardware naar te adverteren. De eerste gelekte preorder cijfers - de reservatiequeue van Steam was tijdelijk zichtbaar - bevestigen dit met iets meer dan 100.000 reservaties geplaatst op 2.5 uur tijd.2 Maar als Valve effectief hoopt om uiteindelijk miljoenen Steam Deck units te verkopen, wie is dan het beoogd publiek?

Op eerste zicht lijkt de Steam Deck gemaakt voor zij die reeds op een PC gamen en dus een bibliotheek van digitale games bezitten. Standaard staat SteamOS geïnstalleerd, waardoor integratie met het software platform van Valve vlekkeloos hoort te functioneren. Hoewel er een bewezen niche publiek is dat hun PC games graag handheld wilt spelen, lijkt dit niet voldoende te zijn voor Valve om de gok te wagen. Tenslotte spreken ze over de extensie van het PC ecosysteem op lange termijn:
Our view is if we are doing this right that we’re going to be selling these in millions of units and it’s clearly going to be establishing a product category that ourselves and other pc manufacturers are going to be able to participate in and that’s going to have long-term benefits for us. So that’s sort of the frame in which we are thinking about this. […] Our calculus is more just sort of like is this the right product and is it a great way to test out the assumption that there is a huge amount of value both to game players and game developers to extending the PC ecosystem in this direction, right? That is the real test, more than anything else.

Bron: Gabe Newell tegenover IGN
Valve lijkt er dus op in te zetten (1) dat het publiek voor een dergelijke handheld veel groter is dan de verkoopcijfers van andere handheld PC's suggereren, (2) dat deze groep spelers gemotiveerd kan worden om meer games te kopen, en (3) dat het aantal PC gamers op termijn verder uitgebreid kan worden met dergelijke hardware als instapper. Ze pakken verschillende problemen aan om de barrieres tot instappen te verlagen: de hardware moet aantrekkelijk genoeg zijn op het vlak van kracht, efficiëntie en prijsstelling. Het verlies (en/of lage marges) op de hardware - nodig om die gebruikers te lokken - compenseren ze met andere inkomstenstromen.

Moeten Nintendo, Microsoft en Sony hun biezen dan maar pakken? Natuurlijk niet. Deze drie namen hebben een hoop mindshare bij het grote publiek dankzij een over vele jaren opgebouwde reputatie, een gevestigde aanwezigheid in de retail, en een aanbod van exclusieve games. Het consolepubliek lijkt dan ook niet de doelgroep van Valve. Gezien we nu ook enigzins een idee hebben van de grootteorde van de eerste reservaties en levertermijnen, lijkt het er ook op dat de productie tijdens het eerste jaar ofzo eerder in de orde van honderdduizenden exemplaren gaat liggen.

Conclusie

Of Valve erin zal slagen om de niche van handheld PC's mainstream te maken, zal de toekomst uitwijzen. Maar zoals ook Daniel Ahmad zegt: ze hebben alvast een veel betere kans dan hun voorgangers. Dat de Deck het beter gaat doen dan vorige handheld PC's is ondertussen zonder twijfel: op gewicht en grootte na lijkt de Steam Deck de meeste andere handheld PC de loef af te steken met modernere technologie, een groter scherm en een focus op gebruiksvriendelijkheid en de hardware van de controller. De prijszetting positioneert de Deck dan weer dichter bij de traditionele console dan bij de typische prijzen voor laptops met dergelijke hardware.

De eerste indruk is dus die van een potentieel competitief apparaat met sterke hardware. Toch blijven er een aantal belangrijke vragen hangen. Zoals ook Richard Leadbetter van Digital Foundry oppert: zal de Steam Deck ook een goede handheld zijn? Hoe zal het lopen met compatibiliteit van games voor deze PC met toch atypische kenmerken?

Het is dus nog afwachten of het toestel op termijn ook andere mensen zal bereiken dan de niche van PC gamers met een diepe handheld wens.

---
1 Ik gebruik hier TFLOPS om een indicatie te geven van hoe 'krachtig' een apparaat is, maar vergeet a.u.b. niet dat het eigenlijk een vrij zwakke indicator is. GPU's vergelijken over verschillende architecturen heen is niet zo eenvoudig, en benchmarks van een AMD Van Gogh APU zijn er momenteel nog niet.
2 De breakdown van preorders was toen als volgt:
  • NA 512gb: 55k
  • NA 256gb: 28k
  • EU 512gb: 9.6k
  • EU 256gb: 5k
  • UK 512gb: 7k
  • Volgens @penguain rond de 9300 exemplaren van de 64 GB SKU in Noord-Amerika.
Update 19/07: de info over Steam Deck preorders toegelicht in een voetnoot..
Update 20/07: Valve gaf wat extra info over het LPDDR5 geheugen. Dit is geconfigureerd in een 32bit quad channel opstelling, wat goed is voor een bandbreedte van 88GB/s. Een geheugenbandbreedtetekort lijkt zo erg onwaarschijnlijk.

Volgende: Games salesnieuws: juli 2021 editie - Rachtet & Clank, Resident Evil, Skyward Sword... 01-08 Games salesnieuws: juli 2021 editie - Rachtet & Clank, Resident Evil, Skyward Sword...
Volgende: Nintendo Switch OLED: marktfunctie, doelgroep, prijsstelling 07-07 Nintendo Switch OLED: marktfunctie, doelgroep, prijsstelling

Reacties


Door Tweakers user ViperNL, zaterdag 17 juli 2021 13:40

Goedkoopste model lijkt ‘voor de schone schijn’ (...)
Afhankelijk van hoe makkelijk het is om hem open te schroeven kan dit misschien wel de beste deal zijn aangezien je er dan je eigen nvme in kan steken.

Door Tweakers user L23, zaterdag 17 juli 2021 14:16

Ik denk dat de huidige aanpak een goede manier is om voor Valve een voet tussen de deur te krijgen in de handheld/console markt. Interessant dat ze met Proton games geschikt maken voor het platform inplaats van ontwikkelaars specifiek voor een platform te laten ontwikkelen. Ik verwacht dat een PC gamer die handheld wil spelen wel overweg kan met het apparaat. Maar om een grotere doelgroep te bereiken moeten games vanuit de ontwikkelaar specifiek ondersteund en getest worden voor de Steam Deck. De hardware mag van mij compacter. Liever een Xbox controller layout, de trackpads mogen van mij weg, maar ik hoef ook geen apparaat dat alle games qua input kan spelen. Ik ben benieuwd, wel een tof idee dat je op een handheld al je favoriete games kan draaien met desnoods een beetje tweaken. Het huidige product lijkt me in ieder geval een goed begin.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 17 juli 2021 14:17]


Door Tweakers user JackAvery, zaterdag 17 juli 2021 14:19

ViperNL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:40:
[...]


Afhankelijk van hoe makkelijk het is om hem open te schroeven kan dit misschien wel de beste deal zijn aangezien je er dan je eigen nvme in kan steken.
Hoewel Valve inderdaad in alle Decks een M2 slot heeft zitten, past er enkel 2230 formaat NVME opslag in. Hier heb je een lijstje van alle M2 2230 NVME SSD's in de pricewatch:
https://tweakers.net/soli...FlijpJVtJKhsaGloVJsbW0tAA

Zoals je ziet zijn het er maar 7 en zijn ze moeilijk te verkrijgen. Ze zijn verder significant duurder dan de courantere formaten.

Kan je geld besparen (indien het vlot werkt, drivers en dergelijke in gedachten houdend)? Nog steeds. Maar dan ga je er ook van uit dat de 64GB eMMC SKU te krijgen is. Mijn hypothese is net dat deze de minst geproduceerde (en dus ook minst verkochte) SKU gaat zijn.

Met andere woorden, dit kan een geschikte oplossing zijn... voor een 'tweaker'.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 17 juli 2021 14:20]


Door Tweakers user JackAvery, zaterdag 17 juli 2021 14:26

L23 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:16:
Ik denk dat de huidige aanpak een goede manier is om voor Valve een voet tussen de deur te krijgen in de handheld/console markt. Interessant dat ze met Proton games geschikt maken voor het platform inplaats van ontwikkelaars specifiek voor een platform te laten ontwikkelen. Ik verwacht dat een PC gamer die handheld wil spelen wel overweg kan met het apparaat. Maar om een grotere doelgroep te bereiken moeten games vanuit de ontwikkelaar specifiek ondersteund en getest worden voor de Steam Deck. De hardware mag van mij compacter. Liever een Xbox controller layout, de trackpads mogen van mij weg, maar ik hoef ook geen apparaat dat alle games qua input kan spelen. Ik ben benieuwd, wel een tof idee dat je op een handheld al je favoriete games kan draaien met desnoods een beetje tweaken. Het huidige product lijkt me in ieder geval een goed begin.
We denken er op veel punten er gelijkaardig over. De prijsstelling is een goed ingangspunt voor mensen die enkel willen gamen met het apparaat. Ik heb mijn twijfels over de toegankelijkheid voor de 'gewone consument'. Om het maximum eruit te halen, gaat het waarschijnlijk nodig zijn om redelijk wat ermee te prutsen. Ik heb geen ervaring met SteamOS, maar het is mogelijk te licht om veel te customisen buiten de instellingen van de games zelf. Een casual consument koopt een game toestel niet om erna er een ander OS op te zetten. Mainstream acceptatie zal denk ik erg afhangen van hoe alles out of the box werkt.

Proton heb ik altijd wel een interessante oplossing gevonden voor de problemen met Linux. We zullen zien of het voldoende gaat zijn om op deze APU het meeste vlot te doen werken. Ondanks dat de APU erg goed scoort op de kracht/efficiëntiebalans, blijft het natuurlijk een lichtgewicht in vergelijking met de meeste desktop PC's en nieuwere consoles.

Ik vraag me overigens af of de trackpads een RTS/4X game realistisch gaat maken. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een game zoals Civilization goed werkt zonder aangepaste UI (cfr. Switch versie).

[Reactie gewijzigd op zaterdag 17 juli 2021 14:27]


Door Tweakers user JackAvery, zaterdag 17 juli 2021 14:28

doublepost, deleted

[Reactie gewijzigd op maandag 19 juli 2021 09:56]


Door Tweakers user Wildfire, zondag 18 juli 2021 14:09

In de WAN Show van LinusTechTips hoorde ik dat Valve blijkbaar gezegd heeft dat je er ook Windows op zou kunnen gooien. Dan is er natuurlijk opeens 100% compatibiliteit met alle Windows games.

Ik heb wel een reservering geplaatst, kan er tegen die tijd altijd nog vanaf zien. Maar eens afwachten wanneer er meer informatie naar buiten komt over daadwerkelijke prestaties van het ding. Lijkt me in ieder geval interessant genoeg.

Ik begrijp trouwens dat Valve druk bezig is met allerlei ontwikkelaars om games goed compatible te krijgen, voornamelijk in relatie met anticheat omdat dat vaak onder Linux met emulatie niet goed blijkt te gaan.

[Reactie gewijzigd op donderdag 22 juli 2021 10:52]


Door Tweakers user Satangel, maandag 19 juli 2021 10:02

Ik heb er interesse in als HTPC. Zeker als je er Windows op kan krijgen dna gaat er een ongelimiteeerde wereld open van emulators en multimedia mogelijkheden.

VLC erop , Chrome met adblock en een emulatiebeest die tem PS3/360/WiiU aankan om te emuleren, voor die prijs?

Razend interessant

Door Tweakers user JackAvery, maandag 19 juli 2021 10:11

Satangel schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:02:
Ik heb er interesse in als HTPC. Zeker als je er Windows op kan krijgen dna gaat er een ongelimiteeerde wereld open van emulators en multimedia mogelijkheden.

VLC erop , Chrome met adblock en een emulatiebeest die tem PS3/360/WiiU aankan om te emuleren, voor die prijs?

Razend interessant
Valve adverteert het als een PC. Windows erop is dus geen probleem. Ik weet wel niet of er zo'n groot voordeel is tegenover bvb. een NUC/SFF PC'tje met een andere AMD/Intel APU... maar het moet wel kunnen.

Of die generatie emuleren echt goed gaat lukken weet ik dan weer niet. Hoe presteren de GDP Win/Aya Neo/OneXPlayer?

Door Tweakers user Satangel, maandag 19 juli 2021 11:44

JackAvery schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:11:
[...]
Valve adverteert het als een PC. Windows erop is dus geen probleem. Ik weet wel niet of er zo'n groot voordeel is tegenover bvb. een NUC/SFF PC'tje met een andere AMD/Intel APU... maar het moet wel kunnen.

Of die generatie emuleren echt goed gaat lukken weet ik dan weer niet. Hoe presteren de GDP Win/Aya Neo/OneXPlayer?
Gebaseerd op dit filmpje valt die prestatie voor PS3 wel mee

Waar ik nog het meest mee inzit is (zelf) herstelbaarheid & hoe stil is dit toestel. Denk dat je voor deze prijs niet een NUC kan samenstellen die deze rekenkracht heeft.

Door Tweakers user himlims_, maandag 19 juli 2021 13:57

Satangel schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:02:
Ik heb er interesse in als HTPC. Zeker als je er Windows op kan krijgen dna gaat er een ongelimiteeerde wereld open van emulators en multimedia mogelijkheden.

VLC erop , Chrome met adblock en een emulatiebeest die tem PS3/360/WiiU aankan om te emuleren, voor die prijs?

Razend interessant
ik zie niet in wat voordeel van windows is in deze; eerder een beperking

Door Tweakers user Satangel, maandag 19 juli 2021 15:39

himlims_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:57:
[...]
ik zie niet in wat voordeel van windows is in deze; eerder een beperking
Ik denk aan plugins (PCSX 2 bvb) voor emulators, ook ivm drivers van oudere controllers of iets dergelijks.
Misschien ben ik fout maar Windows optie is wat ik meeste interesse in heb. Ga dit toestel in de gaten houden voor deze reden, mobiele factor spreekt me weinig aan.

Door Tweakers user JackAvery, maandag 19 juli 2021 16:11

Hm, God of War 3 lijkt toch niet echt ideaal. Ik ga er niet van uit dat de APU van AMD veel krachtiger is op de GPU, vooral efficiënter. CPU zal vast wel wat beter zijn.
Waar ik nog het meest mee inzit is (zelf) herstelbaarheid & hoe stil is dit toestel. Denk dat je voor deze prijs niet een NUC kan samenstellen die deze rekenkracht heeft.
Je zit dan vermoedelijk aan de high-end prijs van de Steam Deck ja. Zie bvb. https://store.minisforum....50?variant=39750006702241

Maar een goedkope optiplex ofzo van eBay plukken met een krachtigere processor dan die Zen 2 APU en iets zoals een GTX 1030 moet vast wel te regelen zijn voor <500? Of ben ik nu te optimistisch? Zit je natuurlijk wel met een heel ander TDP.

Door Tweakers user vrilly, maandag 19 juli 2021 16:30

Zal de nieuwe versie van compatibiliteitslayer Proton genoeg verbeteringen hebben om dit allemaal frictieloos te laten werken? Momenteel kan hier volgens protondb namelijk nog veel aan verbeteren
Nog een voetnoot hierbij, als je de singleplayer filter aanzet op protondb dan heb je opeens heel andere cijfers, elke game die echt onspeelbaar is is onspeelbaar door battleeye/EAC of andere anticheat/drm technieken
Daarom dat valve ook nadruk legt op samenwerking met anticheat leveranciers

Door Tweakers user JackAvery, maandag 19 juli 2021 16:44

vrilly schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:30:
[...]


Nog een voetnoot hierbij, als je de singleplayer filter aanzet op protondb dan heb je opeens heel andere cijfers, elke game die echt onspeelbaar is is onspeelbaar door battleeye/EAC of andere anticheat/drm technieken
Daarom dat valve ook nadruk legt op samenwerking met anticheat leveranciers
Ik had dit ook gezien, maar gezien ik zelf niet op Linux game is het moeilijk voor mij om in te schatten wat het verschil is tussen al de verschillende 'tiers' die ProtonDB aangeeft. Voor mij is het punt voornamelijk dat voor het massapubliek er zo weinig mogelijk frictie moet zijn om een apparaat zoals de Deck echt populair te maken.

Door Tweakers user detheavn, dinsdag 20 juli 2021 12:17

Valve adverteert het als een PC. Windows erop is dus geen probleem. Ik weet wel niet of er zo'n groot voordeel is tegenover bvb. een NUC/SFF PC'tje met een andere AMD/Intel APU... maar het moet wel kunnen.
Ja, je zou alles kunnen doen met een Optiplex, NUC of een Laptop, maar vergeet niet dat het juist de formfactor als ahndheld is wat het interessant maakt. Onderweg het ding oppakken en lekker even iets spelen is bij de overigen al onmogelijk, of in het geval van eel laptop iig een een stuk lastiger.

Persoonlijk heb ik de 512GB versie gepreordered. Als hobby gamedev (denk eerder aan Godot/Defold) vind ik het gewoon leuk om met verschillende type hardware te prutsen. Zo heeft deze old school joypad controls, touchpad controls, touchscreen controls en in het geval je 'm docked ook gewoon toetsenbord en muis controls. Zo kun je testen en ontwikkelen op hetzelfde device en zowel onder Linux als Windows.

Daarnaast is dit mogelijk ook een manier voor Valve om andere mainsteam hardware fabrikanten te triggeren om vergelijkbare producten te maken. Wie weet waar dat dan allemaal heen gaat.

Door Tweakers user JackAvery, dinsdag 20 juli 2021 12:41

detheavn schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:17:
Ja, je zou alles kunnen doen met een Optiplex, NUC of een Laptop, maar vergeet niet dat het juist de formfactor als ahndheld is wat het interessant maakt. Onderweg het ding oppakken en lekker even iets spelen is bij de overigen al onmogelijk, of in het geval van eel laptop iig een een stuk lastiger.
Helemaal waar hoor, maar het ging even puur om de prijs daar. Satangel had het namelijk over HTPC gebruik, waarbij mobiliteit enzo net minder een issue is, en zo'n handheldformat misschien zelfs niet ideaal zonder een dock oid (ventilatie/geluid bvb).
Daarnaast is dit mogelijk ook een manier voor Valve om andere mainsteam hardware fabrikanten te triggeren om vergelijkbare producten te maken. Wie weet waar dat dan allemaal heen gaat.
ik ben een beetje sceptisch hierover net omdat zoveel andere mainstream fabrikanten hun prototypes voor een dergelijk apparaat opgeborgen hebben. Zij gaan ook niet bereid zijn om verlies te maken op de hardware, omdat dat net is waar ze hun marges op moeten halen. Ik denk niet dat Valve andere hardware producenten volledig uit de markt drukt, maar die gaan zich nog verder moeten onderscheiden om hun hogere prijspunt te verantwoorden. Niet gemakkelijk gezien de Deck redelijk high-end lijkt te zijn binnen zijn productcategorie.

Maar goed, we zullen zien. Over een jaar ofzo gaat het makkelijker worden om uitspraken te doen over de middellange toekomstperspectieven van de Deck. Ik vind het een heel leuk en interessant apparaat (ook al heb ik er zelf absoluut geen nodig), maar ik weet niet of Valve hier gaat slagen in de mate die ze zelf voor ogen hebben. Als we even voorbij de PR kijken, krijg ik de indruk dat zij vooral de engagement van hun bestaande gebruikers willen verhogen.

Door Tweakers user detheavn, dinsdag 20 juli 2021 14:05

ik ben een beetje sceptisch hierover net omdat zoveel andere mainstream fabrikanten hun prototypes voor een dergelijk apparaat opgeborgen hebben. Zij gaan ook niet bereid zijn om verlies te maken op de hardware, omdat dat net is waar ze hun marges op moeten halen. Ik denk niet dat Valve andere hardware producenten volledig uit de markt drukt, maar die gaan zich nog verder moeten onderscheiden om hun hogere prijspunt te verantwoorden. Niet gemakkelijk gezien de Deck redelijk high-end lijkt te zijn binnen zijn productcategorie.
Ik denk dat dat wel meevalt. Veel zaken worden in een ijskast gestoken tot er iemand komt die bewijst dat het best een (potentieel) lucratieve markt is. Kijk maar eens naar vouwbare telefoons. Iedereen liep met de ideeen te spelen en op het moment dat er 1 over de dam is en wat op de markt gooit, springt iedreen er bovenop zo van: "Jamaar, wij ook".

Het gaat vaak om lef hebben, en er zijn gewoon genoeg bedrijven zoals een HP of een Dell die al tijden niets meer hebben durven doen buiten hun comfortzone.

Door Tweakers user himlims_, maandag 26 juli 2021 13:49

Satangel schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Ik denk aan plugins (PCSX 2 bvb) voor emulators, ook ivm drivers van oudere controllers of iets dergelijks.
Misschien ben ik fout maar Windows optie is wat ik meeste interesse in heb. Ga dit toestel in de gaten houden voor deze reden, mobiele factor spreekt me weinig aan.
menig emulator werkt beter (hogere fps/prestatie) icm linux dan onder windows

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.