Nintendo breekt winstrecord in jaar met bijna 29 miljoen verscheepte consoles: FY2020-21 resultaten

Door JackAvery op donderdag 6 mei 2021 13:09 - Reacties (2)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Nintendo, Views: 4.531

Ik blijf het maar herhalen, maar de corona pandemie heeft de gamesindustrie een dikke zet in de rug gegeven. Dit merken we nu ook in de jaarresultaten van Nintendo, dat zijn beste omzet haalt sinds 2009 en de hoogste operationele winst ooit voor een consolebouwer tijdens een fiscaal jaar.

Voor wie ook het Tweakers forum leest: deze tweakblog is een crosspost van wat ik daar in het Nintendo Switch topic heb gezet. Hopelijk maken jullie van deze plek gebruik om eventuele vragen te stellen of commentaar te geven :)

Om te beginnen stip ik enkele highlights aan.

Fiscale jaar:
  • Omzet van 14.2 miljard euro (+34.4%), operationele winst van 5.49 miljard euro (+88.4%).
  • Er zijn 28.83 miljoen switch consoles verscheept: 20.32 miljoen van het hybride model, 8.51 miljoen lites. Een stijging van 37% tegenover het fiscale jaar 2019/20.
  • Meer dan 230 miljoen games verkocht dit jaar, tegenover 168 miljoen vorig jaar. 42.8% was digitaal
  • 36 titels hebben meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht dit fiscale jaar, waarvan 22 gepubliceerd door Nintendo.
  • Nintendo breekt een record: de hoogste operationele winst ooit door een console bouwer tijdens één fiscaal jaar.
Q4 (januari-maart 2021):
  • Omzet van 2.87 miljard euro (+24.37% t.o.v. Q4 vorig jaar), operationele winst van 0.97 miljard euro (+33.65%)
  • 4.73 miljoen consoles dit kwartaal
  • 54.78 miljoen games op Switch verkocht (vs 45.61m in Q4 2019/20). 49.6 % van de sales was digitaal.


Hardware

Dit is met afstand het sterkste fiscale jaar tot nu toe voor de Nintendo Switch met 28.83 miljoen verscheepte consoles, een stijging van 37.1%. Deels valt dit toe te schrijven aan de vele lockdowns die men wereldwijd heeft meegemaakt, waardoor de vraag naar entertainmentproducten hoger dan ooit lijkt te zijn. De Nintendo Switch en Switch Lite vertegenwoordigen respectievelijk 20.32 en 8.51 miljoen van deze consoles. Wereldwijd zijn er nu 84.59 miljoen Switches geleverd door Nintendo, waardoor de console nu ook de GameBoy Advanced heeft ingehaald. De sell-through van de console kwam eind maart 2021 trouwens op meer dan 81 miljoen consoles.



Simpel gezegd: het afgelopen fiscale jaar was een recordjaar voor de console, sinds 2010 heeft Nintendo niet meer zoveel hardware in één fiscaal jaar verscheept. Switch verkoopt nu launch-aligned sneller dan de Wii en de PS4.Nog een interessant detail is dat ongeveer 20% van de verkochte hardware een tweede console is binnen het gezin. Nintendo verwacht dat dit aandeel zal blijven groeien.

Wat de voorspellingen voor het FY tot en met maart 2022 betreft, verwacht Nintendo 25.5 miljoen consoles te verschepen. Dit is significant lager dan de 30 miljoen consoles die gepland zouden zijn voor productie in het recente artikel van Japanse zakenkrant Nikkei Shimbun. Nintendo staat er echter bekend om vrij conservatief te zijn in hun publieke voorspellingen, waardoor de kans realistisch is dat dit cijfer verder bijgesteld wordt over een kwartaal of twee.



Software

Het stond al in de highlights: mensen kochten maar liefst 230.88 miljoen games op het Nintendo Switch platform dit voorbije boekjaar, een jaar-op-jaar stijging van 36.8%. Dit kwartaal was goed voor 54.78 miljoen units hiervan (+20.1%). In Europa werden er 66.24 miljoen games verkocht op Switch (tegenover 50.17 miljoen vorig jaar).

Al deze software vertegenwoordigt een omzet van maar liefst 6.5 miljard euro tijdens het fiscale jaar.

Sinds de lancering van de Switch zijn er nu 587.12 miljoen games verkocht op het platform, waardoor de tie ratio (het aantal games verkocht per console) nu op 6.94 ligt. De gemiddelde Switch eigenaar bezit dus 7 (betaalde) games.

Interessant is dat Nintendo nu al 190 miljoen verkochte software projecteert voor het huidige fiscale jaar t.e.m. maart 2022. Dit is mogelijk een indicatie dat er nog een paar grote titels aankomen - inclusief de twee Pokémon titels waar we al van weten. Ter referentie, afgelopen januari was de voorspelling voor dit fiscale jaar nog 205 miljoen games (tegenover 230 miljoen effectief verscheept).

We hebben natuurlijk ook een update van de verkoopscijfers van verschillende Nintendo titels, zie de tabel (in verscheept aantal miljoen units):

TitleQ4 ShipmentsFY20-21 shipmentsLife-to-date
Animal Crossing: New Horizons 1,44 20,85 32,63
Mario Kart 8 Deluxe 1,98 10,62 35,39
Super Mario 3D All-Stars 0,69 9,01 9,01
Ring Fit Adventure 1,43 7,38 10.11
Super Mario 3D World + Bowser’s Fury 5,59 5,59 5,59
Super Smash Bros. Ultimate 1 5,01 23,84
The Legend of Zelda: Breath of the Wild 0,92 4,96 22,28
Super Mario Party 0,97 4,69 14,79
New Super Mario Bros. U Deluxe 0,62 3,84 10,44
Pokémon Sword/Pokémon Shield 0,75 3,73 21,1
SUPER MARIO ODYSSEY 0,61 3,42 20,83
Luigi’s Mansion 3 0,45 3,26 9,59
Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics 0,52 3,14 3,14
Paper Mario: The Origami King 0,07 3,12 3,12
Hyrule Warriors: Age of Calamity excl. Japan 0,22 3,07 3,07
Splatoon 2 0,31 2,08 12,21
Pikmin 3 Deluxe 0,1 2,04 2,04
Super Mario Maker 2 0,24 1,67 7,15
Xenoblade Chronicles Definitive Edition 0,04 1,52 1,52
Pokémon Let's Go 0,28 1,31 13,28
Mario Kart Live: Home Circuit 0,19 1,27 1,27
The Legend of Zelda: Link’s Awakening 1,11 5,49

Nintendo lijkt volgens hun slides ook heel tevreden met de sell-through, dus de effectieve verkopen naar de consument toe. Super Mario 3D World lijkt op zes weken bijvoorbeeld al meer dan 4 miljoen van zijn verscheepte units effectief verkocht te hebben, en de sell-through voor het kwartaal lag tijdens elke maand hoger dan in 2020 als even de uitzonderlijke sales van Animal Crossing opzij gezet worden.

Een paar dingen die opvallen in deze zee van cijfers:
  • Super Mario 3D World heeft na twee maanden al bijna meer op Switch verkocht dan op de WiiU.
  • Ring Fit Adventure bereikt de kaap van 10 miljoen en blijft enorm goed verkopen.
  • Link's Awakening blijft opvallend goed verkopen voor een 2D Zelda remaster
  • Opmerkelijk vertraagd: Xenoblade Chronicles Definitive Edition, Paper Mario en Pikmin 3 Deluxe. Alledrie de games doen het wel erg goed voor hun genre en de serie waarin ze uitgekomen zijn.
  • Luigi's Mansion 3 is nu de bestverkochte Nintendo game die ontwikkeld werd door een Westerse ontwikeklaar
  • Van Hyrule Warriors: Age of Calamity heeft men al meer dan 3.7 miljoen verscheept als we de Japanse sales erbij tellen. Daar wordt het spel uitgebracht door Koei Tecmo.
  • Nog eventjes en Pokémon Sword/Shield haalt Gold/Silver's originele release in (23.1 miljoen)

Digitaal
42.8% van de software omzet gebeurde dit fiscale jaar digitaal. Jaar-op-jaar is het aandeel digitale sales (dit zijn dus digitaal verkochte games, DLC, Nintendo Switch Online etc, exclusief mobiele games) dus significant gestegen met 8.8%. De omzetsstijging binnen het digitale segment is nog veel opvallender, van 204.1 miljard Yen (€1.69 miljard) naar 344.1 miljard Yen (€ 2.78 miljard) tijdens de periode april 2020-maart 2021.

Ook opmerkelijk is dat Nintendo dit kwartaal meer digitale omzet had dan tijdens het kerstkwartaal in 2020. Dit valt toe te schrijven aan het idee dat mensen als kerstkado graag fysieke games geven, maar gezien hoeveel meer omzet er gedraaid wordt tijdens zo een kwartaal is dit toch opvallend.





Financieel

Dat het een heel sterk jaar was, weten we al langer. De omzet is 14.2 miljard euro (+34.4% in vergelijking met het FY2019-20) en Nintendo's sterkste resultaat sinds 2009, net na de piek van het Wii en DS tijdperk. De operationele winst bedraagt maar liefst 5.49 miljard euro (+88.4%). Dit boekjaar breekt Nintendo trouwens een record: de hoogste operationele winst ooit tijdens een fiscaal jaar voor een consolebouwer. De operationele winstratio is ook gestegen met 9.5 punten naar 36.4%.

Switch gerelateerde verkopen zijn goed voor een kleine 97% van de omzet. De opdeling per segment vind je in de grafiek hieronder:




Voor het volgende fiscale jaar plant Nintendo een omzet van 1600 miljard Yen (€13 miljard), slechts een daling van 9% t.o.v. het voorbije boekjaar. De operationele winst zou 22% dalen naar 500 miljard Yen (€4 miljard) volgens hun voorspellingen. Deze cijfers suggereren verder dat Nintendo gewoon een heel goed fiscaal jaar verwacht.

In de conference call met de aandeelhouders liet Nintendo trouwens weten dat de huidige hardware schattingen (25.5 miljoen consoles) gebaseerd zijn op het aantal componenten dat ze met redelijke zekerheid kunnen verkrijgen/produceren. Indien er meer beschikbaar komt, plant Nintendo sowieso meer consoles te produceren.

Mobile & IP
Mobile & IP gerelateerde inkomen schommelen al anderhalf jaar tussen de 13 en de17 miljard Yen en blijven dus relatief stabiel. We mogen er vanuit gaan dat deze inkomsten significant gaan stijgen eenmaal de pretparken terug betrouwbaar open zijn. In februari opende het Super Nintendo Land themadeel in Universal Studio's Japan ondanks een aantal covid-19 restricties in Osaka, en in drie andere parken van Universal wordt aan hetzelfde themadeel gebouwd. Ook wordt in 2022 een Mario animatiefilm verwacht die extra opbrengsten in dit segment zal betekenen.


Research & Development


R&D uitgaves voor het afgelopen boekjaar waren 93, 253 miljard Yen (754 miljoen Euro), het hoogste bedrag ooit. In R&D kosten zitten o.a. de ontwikkeling van hardware, games en andere software inbegrepen.

We zien voor dit kwartaal ook een opvallende knik in de stijgende R&D kosten van de afgelopen anderhalve jaar. Suggereert dit dat bepaalde ontwikkelkosten eindelijk afgeschreven zijn? Ik heb helaas geen glazen bol... maar Nintendo vernoemt wel investeringen in ' het volgende platform' als een van de vele redenen voor hogere R&D uitgaves dit jaar.

Edit:er was een fout in mijn cijfers van het laatste kwartaal geslopen. De grafiek is nu gecorrigeerd. De knik is nog steeds zichtbaar maar lijkt veel meer binnen de te verwachten range van schommelingen. Als je R&D op basis van het fiscale jaar vergelijkt, zie je dat Nintendo nog nooit zoveel aan R&D heeft uitgegeven. Het is voorlopig dus beter om aan te nemen dat R&D budget in stijgende lijn blijft gaan. De piek van het vorige kwartaal blijft een raadsel.

In de conference call claimt Nintendo het volgende over hun R&D uitgaves:
Q: In recent years, research and development (R&D)expenses have been on the rise. What's the context for that? You're anticipating R&D expenses of nearly 100 billionyen this fiscal year, but could you give a general idea of what kind of development that is for?

A: Our software development costs, which include outsourcing, are increasing as we work to maintain a continuous stream of new titles for Nintendo Switch as it enters the middle of its lifecycle. Because per-title development costs are higher now than they were on past platforms, we anticipatethat R&D expenseswill continue to rise as we work to maintain a sizeable lineup of titles. We are also conducting a variety of studies, which includeinvestigating ways to enhance our digital business, and future services that will help maintain long-termrelationships with our consumers, as was touched on in the Corporate Management Policy Briefinglast September. In addition, the development of the next generation of hardware needs to begin years before launch, so R&Dexpensesfor that are gradually rising. We are aiming to grow by continuingour integrated hardware-software entertainment business, and that meansconducting all sorts of research and development in variousareas includingboth hardware and software.

Advertising
Omdat het kan, een klein beetje inzicht in hoeveel Nintendo uitgeeft aan marketing:



Marketinguitgaves gaan duidelijk in een bepaalde kadans die lijken te correleren aan het belang van het kwartaal - de pieken zijn de kerstkwartalen. Geen rocket science dus. Uit de TTM blijkt dat Nintendo het afgelopen jaar wel meer begint uit te geven aan advertenties dan het evenwicht dat ze sinds het einde van 2017 bereikt hadden. Vermoedelijk is het marketingbudget deels gekoppeld aan de algemene financiële situatie bij het bedrijf: de lagere cijfers pre-Switch vallen niet toevallig samen met de lage prestaties tijdens het WiiU tijdperk.

Covid19
Nintendo had het volgende te zeggen over de verdere impact van de pandemie:
Regarding the risk associated with COVID-19, while the impact on business results for the fiscal year ended March 31, 2021 was limited, the supply of products might be affected if production and shipments are hindered. Other risk factors which are difficult to predict also continue to exist, involving areas such as development and marketing of products and services.

In addition, the production of products might be affected by obstacles to the procurement of parts, including the increase in global demand for semiconductor components. The consolidated earnings forecast is based on the premise that we will be able to secure the parts needed for the manufacture of products in line with our sales plans.
Tijdens de conference call voegden ze nog toe dat er in alle regio's tijdelijke tekorten kunnen zijn door de logistieke uitdagingen van de pandemie. Ook de tijdelijke blokkade van het Suez-kanaal heeft impact gehad op de Europese bevoorrading, waardoor het momenteel in sommige Europese landen lastig kan zijn om een Switch te vinden.
,
Bronnen:
Resultaten voor het fiscale jaar
Fiscal Year Ended March 2021, Financial Results Explanatory Material

Gebruikte wisselkoers:
Voor dit fiscale jaar: 1 EUR = 123.68 JPY

Updates
07/05: R&D segment herwerkt, kleine toevoegingen in ' Hardware'
13/05: Q&A quote in R&D segment upgedate naar de transcriptie van Nintendo, Q&A info over COVID aangepast.

Volgende: Nintendo Switch OLED: marktfunctie, doelgroep, prijsstelling 07-07 Nintendo Switch OLED: marktfunctie, doelgroep, prijsstelling
Volgende: April update - salesnieuws van individuele games: Monster Hunter, Cyberpunk, Hyrule Warriors en meer 03-05 April update - salesnieuws van individuele games: Monster Hunter, Cyberpunk, Hyrule Warriors en meer

Reacties


Door Tweakers user Caryntjen, vrijdag 7 mei 2021 00:21

Leuke blog.

Vraag me wel of of het percentage Mobile & IP veel is en vooral hoeveel Mobile precies bedraagt. Ik herinner me de aandeelhouder meetings die steeds meer pushten richting mobile apps die wel in andere wel redelijk wat opbrachten dacht ik, ook zeker in Japan (Fire Emblem; Pokemon Go valt hier niet onder zeker want dat valt onder GameFreak). En vraag me af of die aandeelhouders dat ook nog veel vinden, want IP omvat ook meer dan die pretparken, ook Lego Mario zal daaronder zitten en die boert ook goed bij Lego.

Tof tof al die ontwikkelen. Vond het altijd grappig dat mensen roepen dat het niet de meest nieuwe grafische element bevat. Ben van mening, een super mooi, realistisch spel op PC dat in theorie slecht is, is nog altijd een slecht spel. Terwijl Nintendo echt goed investeert in mooie spellen ook al draait dat niet op de laatste hardware, die ook leuk zijn en hoog scoren. Niet veel die het hen nadoen en toch niet elke keer opnieuw. Zo zie je maar Mario Kart 8 Deluxe een port van de Wii U van mei 2014, 7 jaar later nog 10 miljoen exemplaren verkoopt (Deluxe versie was 2017 dus 4 jaar later). Wie doet dat na. :D En das dan nog maar 1 van de zovele ports van het rijtje.

En als laatste interssante cijfer vond ik Mario Kart Live: Home Circuit, das toch al een hoge buy-in van 100 euro. Ook niet verwacht dat die het zo goed deed.

Nogmaals merci voor de details!

Door Tweakers user JackAvery, vrijdag 7 mei 2021 10:51

Thanks!
Vraag me wel of of het percentage Mobile & IP veel is en vooral hoeveel Mobile precies bedraagt. Ik herinner me de aandeelhouder meetings die steeds meer pushten richting mobile apps die wel in andere wel redelijk wat opbrachten dacht ik, ook zeker in Japan (Fire Emblem; Pokemon Go valt hier niet onder zeker want dat valt onder GameFreak). En vraag me af of die aandeelhouders dat ook nog veel vinden, want IP omvat ook meer dan die pretparken, ook Lego Mario zal daaronder zitten en die boert ook goed bij Lego.
Interessante vraag. Voor mobile heb ik snel even twee grafiekjes gemaakt:
  1. https://www.datawrapper.de/_/8bCn4/ - Mobile & IP sales per kwartaal, inclusief TTM. Heb de belangrijkste mobile releases erbij toegevoegd.
  2. https://tweakers.net/foto...MWm1oknkyYxBsPDl2ljZZ.png - Mobile & IP sales over tijd, met in overlay mobile & IP omzet uitgedrukt in % van de kwartaalomzet.
Deze cijfers zijn sowieso niet eenvoudig om juist te interpreteren. Afhankelijk van het 'product' gaat meer of minder van het inkomen direct naar Nintendo. Voor de Lego sets hebben we bijvoorbeeld geen idee wat het aandeel van Nintendo zou zijn, maar ik zou ervan uit gaan dat je deze vooral gereflecteerd zou zien in de cijfers van Lego zelf. Voor de Pokémon games moet je richting Niantic (Pokémon Go) en The Pokémon Company gaan kijken voor het gros van de inkomsten.

Het makkelijkste is om in de eerste plaats te kijken naar de performance van de mobiele titels die van Nintendo zelf uitkomen. Met afstand komt de meeste omzet van Fire Emblem Heroes (bron: Sensortower 1/2021), maar we merken ook dat Mario Kart Tour aan een duidelijke inhaalbeweging bezig is (bron: Sensor Tower 4/2021). MK:Tour is ondertussen de tweede meest succesvolle game van Nintendo wat totale omzet betreft.

Uit grafiek (1) zien we dat Nintendo's totale omzet in dit segment wel degelijk stijgt, maar de 'grote hit' in de mobiele sector blijft een beetje uit ondanks de enorm sterke IP's. Het pure verdienpotentieel van die sector is enorm, zoals we zien bij games zoals Fate Grand Order, Genshin Impact, Honor of Kings of het eigen Pokémon Go. Deels ligt dit aan Nintendo's terughoudendheid om volledig in te zetten op de abusieve verdienmodellen. Het is geen toeval dat Fire Emblem en Mario Kart, de twee best verdienende games, beide een gacha systeem toepassen (d.w.z. random lootboxes die characters of cosmetische upgrades bevatten). Naar de normen van de industrie zijn die twee games echter heel vergevingsgezind en kunnen ze perfect free-to-play gespeeld worden.

Uit grafiek (2) zie je dan weer dat het aandeel van mobile & IP ten opzichte van de totale omzet schommelt tussen de 3 en de 7%. Ervan uit gaande dat de strategie op termijn is om minder afhankelijk te zijn van de consolecycli en dat Mobile & IP dus dient als een extra stabiele inkomstenpilaar, kan je gerust stellen dat Nintendo nog best wat werk voor de boeg heeft. Momenteel zijn ze voor >95% afhankelijk van de Switch business, wat op middellange termijn een risico kan worden (al hoeft dit zeker niet zo te zijn - maar dat is een ander onderwerp).

Ze hebben al vaker gesproken over het punt dat ze eigenlijk een IP bedrijf willen zijn (cfr. Disney) dat inkomsten haalt vanuit allerlei marktsegmenten op basis van hun sterke IP. Hun aanwezigheid in themaparken is hier een duidelijke stap naartoe, net zoals de ontwikkeling van films en series - met o.a. de Mario animatiefilm op komst in 2022. Dit wordt nu nogmaals bevestigt met de nominatie van Chris Meledandri (de producer van o.a. Despicable Me en een van de oprichters van Illumination Entertainment, dat aan die Mario film werkt), wat voor mij insinueert dat de uitgebreidere 'entertainment' plannen van Nintendo heel serieus genomen worden.

Met een pandemie sinds 2020 en de hele sterke Switch resultaten denk ik dat de aandeelhouders hun vragen vooral daarover zullen gaan en dat er voorlopig minder gesproken wordt over mobile. Wanneer de Pikmin mobile game releast, de pretparken heropenen en het toerisme herleeft, zal het onderwerp vast weer ter sprake komen.

Persoonlijk denk ik dat de pretparken zeker een groeisegment kunnen zijn, daar valt voor Nintendo veel te behalen met o.a. merchandise. Mobile & film is moeilijker in te schatten, dat is nogal product- en trendafhankelijk. De IP's van Nintendo hebben in ieder geval zeker het juiste potentieel voor succes.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.