Financiële resultaten: PlayStation sluit fiscale jaar af met recordomzet

Door JackAvery op woensdag 28 april 2021 22:33 - Reacties (0)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Sony, Views: 1.575

Het kan niet genoeg gezegd worden dat 2020 wereldwijd een historisch jaar was. Voor sommige sectoren is de Covid-19 pandemie deels een zegen geweest – dit zien we reeds enkele kwartalen aan de resultaten die ook de bedrijven in de gamesindustrie ons voorschotelen. Sony’s Game & Network Services divisie, beter bekend als PlayStation, toont met hun nieuwe cijfers voor het afgelopen boekjaar dat de ‘Covid consumptie’ nog lang niet afgesloten is.

Laten we beginnen met wat highlights voor het fiscale jaar 2020 - de periode 01/04/2020 tot 31/03/2020:
  • Omzet: € 21.47 miljard (FY2020); € 5.33 miljard (Q4 FY2020). De jaaromzet is gestegen met 34% ten opzichte van FY2019. Simpel gezegd: dit is de sterkste jaaromzet die PlayStation ooit geboekt heeft.
  • Operationeel inkomen: : € 2.77 miljard (FY2020); € 267 miljoen (Q4 FY2020). Het operationele inkomen steeg jaar-op-jaar met 43.5%
  • Hardware: Goed voor een jaaromzet van € 4.19 miljard. PS5 verscheept na twee kwartalen 7.8 miljoen exemplaren. Van de PS4 verscheepte Sony tijdens de eerste twee kwartalen na launch 7.6 miljoen consoles, dus 200.000 exemplaren minder. Van diezelfde PS4 leverde Sony er in het afgelopen fiscalen jaar trouwens 5.7 miljoen exemplaren - een zeer duidelijke daling tegenover het boekjaar 2019.
  • Software: Jaaromzet van fysieke en digitale sales (games, DLC, microtransacties) samen was € 12.87 miljard. Het overgrote aandeel van de omzet kwam via digitale sales (91% van de software sales). Er zijn 338.9 miljoen games verkocht tijdens het afgelopen fiscale jaar op Sony platformen. 17% hiervan waren first-party games. 65% van de verkochte games werden digitaal verkocht – tijdens het FY2019 was dit nog 53%, in FY2018 bedroeg de digitale ratio nog maar 43%.
  • Network services: de omzet gegenereerd door PS+, PS Now en andere services zijn nog nooit zo hoog geweest. Deze bedroeg € 3.10 miljard. Het relatieve aandeel ten opzichte van de totale omzet blijft relatief stabiel (~14% van PlayStation’s omzet). Het aantal PS+ abonnees groeide op één jaar tijd van 41.5 miljoen naar 47.6 miljoen accounts. Daartegenover staat dat het aantal 'monthly active users' op het Playstation Network al ruim anderhalf jaar relatief stabiel blijft. Het afgelopen kwartaal zagen we een daling naar 109 miljoen gebruikers, maar dit getal schommelt dus al sinds midden 2019 tussen de 106 en de 114 miljoen.
In dit artikel ga ik niet elk detail van de cijfers overlopen – als je die wilt zien raad ik dit ResetERA forumdraadje aan. Wel wil ik het graag hebben over een paar trends en opmerkelijkere fenomenen.

Digitale sales en het verdwijnen van de consolecyclus

Vroeger spraken we over een consolecyclus waarbij tijdens de wisseling van de wacht de consolebouwers tijdelijk verliezen draaiden omdat ze hun nieuwe hardware subsidieerden en er ook minder inkomsten uit software sales kwamen terwijl de industrie pivoteerde naar de nieuwe console. Wat opvalt is dat dankzij een aantal systematische veranderingen in de sector, Sony er nu voor het eerst in lijkt te slagen om deze zwakke periode te vermijden. In de grafiek hieronder zie je de jaarlijkste operationele winst van de Game & Network Service afdeling en valt heel duidelijk de dalen rond de lancering van een nieuwe console te zien:

Bron: gebruiker ArmGunar op het ResetERA forum

Er zijn minstens drie factoren die helpen verklaren waarom deze keer de klassieke dip in de operationele inkomsten niet voorkomt:
  1. De impact van de verkoop van “add-on” content: microtransacties, DLC en dergelijke is zeer belangrijk geworden voor een deel van de industrie. Mensen spelen free-to-play GAAS games zoals Fortnite voor zeer lange periodes en blijven zo geld in het laatje brengen. Helaas hebben we hier weinige historische informatie van omdat dit het eerste jaar is dat Sony deze data apart rapporteert, maar om dit toch even te illustreren: tijdens de afgelopen twee fiscale jaren bedroeg de omzet van de add-on content 56~57% van de software omzet, of ongeveer één derde van de totale omzet van de Game & Network Services afdeling. Het is hiermee met afstand de belangrijkste bron van inkomen voor PlayStation - zie de tabel hieronder:

    G&NS revenue per segment FY2019 FY2020
    Game Software sales - Add-on Content 32,1% 34,3%
    Game Software sales - Digital Software 19,0% 20,4%
    Hardware 18,8% 19,5%
    Network Services 17,1% 14,4%
    Other 7,2% 6,1%
    Game Software sales - Physical Software 5,9% 5,2%

  2. Op vijf jaar tijd zien we een ommekeer van de verhouding van het aantal verkochte fysieke en digitale games. Tijdens het afgelopen boekjaar werd maar liefst twee op drie games op Sony platformen digitaal verkocht. Deze verschuiving zorgt voor hogere gemiddelde marges per verkochte game - wat ook de operationele winst ten goede komt. Sony voelt de impact hiervan voornamelijk bij de verkoop van hun first-party titels.
  3. Het belang van Services (Playstation Plus, PS Now, ...) is op één generatie tijd enorm gestegen en vangt initiële verliezen op nieuwe hardware sales op door terugkerende inkomsten te genereren. De onderstaande grafiek demonstreert de verhoudingsgewijze groei van het belang van Digital sales en Services voor de totale omzet van PlayStation:
Bron: gebruiker ArmGunar op het ResetERA forum

Het gebrek aan data over de PlayStation 5

Sony geeft ons eigenlijk maar één referentiepunt voor de PS5: verscheepte hardware cijfers. We hebben helaas geen enkel idee hoe momenteel de software omzet gesplitst wordt tussen de PS4 en de PS5. Hoewel niemand twijfelt dat de console een goede start heeft, valt het toch op dat in landen zoals Japan er amper PlayStation 5 software te bespeuren valt in de wekelijkse top 30 ranglijsten.

Is deze informatie hebben belangrijk? Voor de gewone speler in principe niet. Gezien PS4 games gewoon op de PS5 werken, maakt het voor Sony financieel momenteel weinig uit op welk platform een game verkocht wordt. Wel interessant is het om te weten in hoeverre nieuwe PS5 gebruikers in casu al games voor het nieuwe platform kopen, of dat men eigenlijk voornamelijk PS4 games aan het spelen is.

Ook mobile gaming profiteert van een sterk 2020

Hoewel het niet onder Game & Network Services valt, verdient Sony ook een aardige duit via mobile gaming. Onder anderer Fate/Grand Order is al jaren een van de grootverdieners op iOS en Android – in januari 2020 had de game al meer dan 4 miljard dollar opgebracht volgens analistenbureau SensorTower. Ook games zoals Disney Twisted Wonderland zitten in de stal van Sony en dit jaar plant men nog een potentiële mastodont: Demon Slayer: Blood-Stench Blade Royale.

Tijdens het boekjaar 2020 genereerde Sony Music – waaronder ook de mobile games van Aniplex vallen - 1.12 miljard euro (138,3 miljard JPY) omzet met enkel hun mobiele gaming tak. Sony vermeldde expliciet dat de hogere omzet van hun mobile games hier tot heeft bijgedragen, helaas delen ze geen aparte cijfers van de sectie over vorige boekjaren.


Verwachtingen voor het huidige FY 2021

Volgens CFO Hiroki Totoki verwacht Sony voor Q1 2021 dat hun software omzet waarschijnlijk lager uit zal vallen dan het eerste kwartaal van FY2020. Eenzelfde verwachting heeft hij wat betreft de groei van PS+ gebruikers - vorig jaar was er namelijk een sterke groeipiek dankzij de eerste lockdown.

Sony schat een omzetstijging van 9% voor het boekjaar 2021 mede door een voorziene stijging van hardware sales. Hoewel PS4 sales verder horen te dalen, zou dit dus ruimschoots gecompenseerd worden door de hogere verkoopprijs en hoge vraag naar de PS5. Ze anticiperen verder een verzwakking van third-party content inkomen – vermoedelijk omdat PS4 gebruikers minder actief content zullen kopen in anticipatie van het beter beschikbaar worden van de PS5. Sony verwacht verder verwacht een daling van het operationeel inkomen voor het huidige fiscale jaar, dit onder andere omdat het bedrijf aankondigde ruim 152 miljoen euro meer in de ontwikkeling van games te investeren. Wel gaan ze er van uit dat er tijdens het volgende jaar minder verlies op PS5 hardware zal maken en dat het inkomen van first-party titels zal stijgen – wat dan weer een sterk vertrouwen in de verdere line-up tot maart 2022 suggereert.

Over de PS5 merkt Totoki op dat de vraag nog steeds ruimschoots hoger is dan het aanbod. Sony's plan is om meer consoles te leveren dan de PS4 in zijn eerste levensjaar - tijdens de conference call werd het cijfer van meer dan 14.8 miljoen PlayStation 5 consoles vermeld voor het FY2021. De omzetscijfers voor hardware en accessoires zouden zo ongeveer stabiel moeten blijven ondanks de snel afzwakkende PS4 verkoopcijfers. In de huidige omgeving met chiptekorten en dergelijke is het sowieso moeilijk een goede voorspelling te maken.



Bronnen
FY 2020 Consolidated Financial Results
Supplemental information for the Consolidated Financial Resultsfor the Fourth Quarter Ended March 31, 2021
Dit prachtige overzichtvan ArmGunar op het ResetERA forum bespreekt elk detail en maakt mijn eigen schrijfwerk een stuk makkelijker

Wisselkoers (zoals gebruikt door Sony in FY2020Q4):
Koers FY20Koers Q4
1 USD = 106.1 JPY1 USD = 105.9 JPY
1 EUR = 123.7 JPY1 EUR = 127.7 JPY



Updates: kleine sectie over mobile gaming toegevoegd.

Volgende: April update - salesnieuws van individuele games: Monster Hunter, Cyberpunk, Hyrule Warriors en meer 03-05 April update - salesnieuws van individuele games: Monster Hunter, Cyberpunk, Hyrule Warriors en meer
Volgende: DLSS en een nieuw Switch model: de potentiële impact op games voor een hybride console 28-03 DLSS en een nieuw Switch model: de potentiële impact op games voor een hybride console

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze post


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.