Nintendo’s financiële kwartaalresultaten: een sterke afsluiter van een reusachtig 2020.

Door JackAvery op maandag 1 februari 2021 15:53 - Reacties (1)
Categorieën: Console, Financiëel/Sales, Nintendo, Views: 1.782

Uit de financiële resultaten die Nintendo eerder vandaag (1 februari) presenteerde, blijkt weeral eens hoe belangrijk de feestdagen zijn voor de consoleproducent. Tijdens een record brekend 2020 behaalt Nintendo hun sterkste kwartaal in ruim tien jaar tijd: dit kwartaal moet namelijk enkel het oktober-december kwartaal van 2008 voor zich laten .


Hardware

Elk jaar is het kwartaal van Thanksgiving-Kerst-Nieuw het hoogtepunt voor Nintendo. Dit jaar is niet anders met maar liefst 11.57 miljoen verscheepte consoles – een kleine stijging van 7.03 % tegenover het decemberkwartaal van 2019 en tegelijkertijd het beste kwartaal ooit voor Switch hardware. De Nintendo Switch en Switch Lite vertegenwoordigen respectievelijk 8.41 en 3.16 miljoen van deze consoles (Q3 2019: 7.58 m Switch vs. 3.24 m Lites). Sinds de lancering in maart 2017 zijn er nu 79.87 miljoen Switch-consoles verscheept. Hiermee heeft de Switch de totale verkopen van de 3DS (75.94m) ingehaald, en wordt het volgende ‘doel’ de Wii (101.63m verkochte consoles).

Grappig detail: er zijn in totaal nu bijna evenveel Switch Lites verkocht als WiiU's (13.53 miljoen vs 13.56m)

Hoewel de groei jaar-op-jaar niet erg hoog lijkt voor het derde kwartaal van het fiscale jaar, vertelt een vergelijking van het kalenderjaar 2019 met 2020 een heel ander verhaal: Switch heeft, mede geholpen door de uitzonderlijke resultaten van Animal Crossing: New Horizons en de wereldwijde Covid-19 pandemie, zijn sterkste jaar tot nu toe achter de rug. Uit de grafiek hieronder biljkt dat Nintendo dit kalenderjaar maar liefst 27.39 miljoen consoles heeft verscheept, 35,6% meer dan in 2019.



Wat sell-through betreft, de effectieve verkopen naar consumenten, schat Nintendo dat tot en met het einde van december 2020 er meer dan 74 miljoen van Switch-consoles bij de mensen thuis liggen.

Nintendo stelt verder hun voorspelling voor het volledige fiscale jaar bij van 24 miljoen verkochte consoles naar 26.5 miljoen verkochte consoles. Dit betekent dat ze nog 2.4 miljoen Switches willen leveren voor de periode januari tot maart 2021.


Software

Mensen geven elkaar (en zichzelf) graag games als cadeau en Nintendo zal het geweten hebben: in de periode oktober tot en met december 2020 werden maar liefst 75.85 miljoen units software verkocht (+ 17.3% in vergelijking met 2019). Dit was goed voor een omzet van 1.85 miljard Euro (236.14 miljard Yen). First-party games vertegenwoordigden dit kwartaal 81.1% van alle software sales. En om dit toch een lokale touch te geven: in Europa werden tussen oktober en december 23.85 miljoen games op het Switch platform verkocht.

Lifetime-to-date hebben gamers al 532.34 miljoen games op Switch gekocht, dat is 38% meer dan tijdens de 3DS zijn hele levensduur. De ‘tie ratio’ van de Switch is momenteel een gemiddelde van 6.67 games per verscheepte console.


Van de volgende games hebben we updates over de verkoopscijfers:

TitleQ3 shipmentsLife-to-date shipments
Mario Kart 8 Deluxe
4,43 miljoen
33,41 miljoen
Animal Crossing: New Horizons
5,14
31,18
Super Smash Bros. Ultimate
1,75
22,85
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
1,72
21,45
Pokémon Sword/Shield
1,33
20,35
Super Mario Odyssey
1,23
20,23
Super Mario Party
1,72
13,82
Pokémon: Let's Go, Pikachu / Eevee
0,51
13
Splatoon 2
0,64
11,9
New Super Mario Bros. U Deluxe
1,5
9,82
Luigi's Mansion 3
1,3
9,13
Ring Fit Adventure
2,84
8,68
Super Mario 3D All-Stars
3,11
8,32
Paper Mario: The Origami King
0,23
3,05
Hyrule Warriors:Age of Calamity (sales excl. Japan)
2,85
2,85
Clubhouse Games: 51 Worldwide Classics
0,81
2,62
Xenoblade Chronicles Definitive Edition
0,08
1,48
Title Shipments (Q1 t.e.m. Q3) Life-to-date shipments
Super Mario Maker 2
1,43*
6,91
Pikmin 3 Deluxe
1,94*
1,94
Mario Kart Live: Home Circuit1,08*1,08

Opvallend:
  • Nintendo heeft nu zes first-party titels die officieel meer dan 20 miljoen exemplaren verscheept hebben. Nieuw in de lijst zijn BOTW, Mario Odyssey en Pokémon Sword/Shield.
  • Paper Mario en Xenoblade Chronicles lijken ondanks respectabele verkopen geen lange adem te gaan hebben.
  • Age of Calamity is de bestverkochte "Warriors" game ooit voor Koei-Tecmo. Als we de Japanse sales erbij tellen, zit het spel al aan meer dan 3.5 miljoen verscheepte exemplaren.
  • Ring Fit Adventure blijft in populariteit groeien en heeft één van zijn sterkste kwartalen ooit. Dit wordt o.a. door Aziatische sales gedreven.
  • Animal Crossing: New Horizons blijft als een trein verkopen en is goed op weg om Mario Kart 8 Deluxe in te halen als best verkochte spel op het platform. De attach rate van het spel ligt boven 39%. Het spel heeft nu meer exemplaren aan de man gebracht dan alle vorige Animal Crossing games samen.
  • Pokémon Sword en Shield zijn de eerste Pokémon games sinds Gold en Silver die de kaap van 20 miljoen bereikt hebben. Het uitbrengen van DLC in plaats van een derde editie lijkt een factor geweest te zijn. Pokémon Let's Go sales gebeuren nog maar lijken grotendeels gekannibaliseerd te worden door Sword/Shield.

Digitaal
Vergeleken met de periode oktober-december in 2019 merken we een sterke stijging op qua digitale sales van 59%. Dit kwartaal zet hiermee de tweede-hoogste resultaten voor Nintendo neer in het digitale segment. Wel opvallend is dat over het jaar de ratio digitaal:fysiek na een piek tijdens de eerste wereldwijde Covid-19 lockdowns, terug gedaald is naar een aandeel van 32.1%. Dit kan deels verklaard worden omdat games vaak als cadeau gegeven worden, deels door het sluiten van veel winkels wereldwijd tijdens de afgelopen lente.

Voor het eerst zien we verder dat binnen de digitale sales het aandeel van “Download-only software” en andere exclusief digitaal verkrijgbare content groter is geworden dan digitale verkopen van games die ook in de retail beschikbaar zijn. Binnen deze categorie zien we in vergelijking met oktober-december 2019 een stijging van maar liefst 188%.






Financieel

Nintendo gooit al heel 2020 hoge ogen, en dit kwartaal is het niet anders: de omzet was 634.9 miljard Yen (5 miljard Euro), een stijging van 9.71% t.o.v. 2019. De operationele winst steeg met 36.14 % naar 229.7 miljard Yen (€ 1.81 miljard). Switch-gerelateerde inkomsten zijn verantwoordelijk voor meer dan 95% van de kwartaalomzet, 2.4 % komt uit mobile en IP-gerelateerde inkomsten.



Nintendo stelt hun voorspellingen verder bij en verwacht voor het fiscale jaar dat eindigt in maart 2021 een omzet van 1600 miljard Yen (€12.6mld) en een operationele winst van 560 miljard Yen (€4.4mld). Hardware en software voorspellingen bedragen respectievelijk 26,5 miljoen consoles en 205 miljoen units software. Op basis van de lopende verkopen zijn die 2.4 miljoen extra consoles mogelijk nog een conservatieve voorspelling - in Japan zjin in januari bijvoorbeeld al ~1 miljoen consoles verkocht. Wat hardware betreft hebben we dus mogelijk het piekjaar van de Switch bereikt. Ook Nintendo's verwachtingen voor software breken ruim het record van het vorige fiscale jaar, toen 169 miljoen games verkocht werden.

De goede resultaten hebben ook invloed op het dividend: dit zal stijgen van 1260 Yen naar 1680 yen per aandeel. Hier zal nog een éénmalige bonus van 200 yen dividend per aandeel bij opgeteld worden.

Tenslotte interessant: dit is het derde kwartaal op rij dat we een significante stijging zien in de Research & Development uitgaves ten opzichte van 2019: +55%. Hier valt zowel hard- en software development onder. De volgende grafiek tonen de R&D uitgaves sinds 2015, inclusief een trailing twelve months indicatie.



De vraag is waar al dit geld naartoe gaat :+Over een eventueel nieuwe Switch model wilt Nintendo in ieder geval nog niks loslaten. Tijdens de Q&A sessie over de huidige kwartaalcijfers zei Nintendo President Furukawa vandaag nog dat men niet van plan was om "binnenkort" een aankondiging van een nieuw model te doen (bron). Heel andere taal dan vorig jaar...


2021

Voor 2021 is het plan tot en met maart - het einde van het fiscale jaar - nog vrij duidelijk: januari bracht ons al games zoals Atelier Ryza 2, Hitman 3 Cloud Version, Cyber Shadow, Olija en Gods Will Fall, maar de grote hits van dit kwartaal moeten nog komen. In februari verwachten we o.a. Super Mario 3D World met zijn nieuwe uitbreiding, Bravely Default II, Persona 5 Strikers, Haven en Little Nightmares II. En dan is er nog maart, met o.a. het langverwachte Monster Hunter Rise.

Het volgende fiscale jaar is echter grotendeels nog een vraagteken. Nintendo laat voorlopig niet in de kaarten kijken, met slechts één titel die momenteel een release datum heeft: New Pokémon Snap. FY 2021 heeft enorm veel first-party potentieel als we het geruchtencircuit mogen geloven, en qua third-party games mogen we dit jaar uitkijken naar Shin Megami Tensei V, Monster Huunter Stories 2, Axiom Verge 2, Hollow Knight: Silksong, No More Heroes 3, LEGO Star Wars: The Skywalker Saga en nog veel meer...

Of deze games 2021 even impactvol gaan maken als de resultaten van 2020 valt nog af te wachten. Animal Crossing had alle wind in de zeilen, maar bijvoorbeeld een nieuw Switch model en een release van Breath of the Wild 2 zouden in 2021 nog wel eens voor een verrassend sterk jaar kunnen zorgen.


Bronnen
Resultaten april-december 2020
Additionele informatie april-december 2020

Volgende: De Switch Pro geruchten: is een 4K hybrid console mogelijk? 06-03 De Switch Pro geruchten: is een 4K hybrid console mogelijk?
Volgende: Terugblik 2020: de Amerikaanse console en pc videogamemarkt 22-01 Terugblik 2020: de Amerikaanse console en pc videogamemarkt

Reacties


Door Tweakers user Harm_H, dinsdag 2 februari 2021 10:36

Ik vermoed dat de Japanners erg verast waren met de 'buitenlandse' Switch verkopen: + 8% op de beurs gister!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.